Slik blir broa for gående og syklende over Otra, like sør for Oddernesbroa. Foto: STATENS VEGVESEN
Slik lander broa over Otra på bysiden. Foto: Statens vegvesen

KRISTIANSAND: Sent onsdag kveld, etter langvarig ordskifte, vedtok bystyret med 28 mot 25 stemmer å lage reguleringsplan for to broer.

— Denne broa ønsker vi alle hjertelig velkommen, men ikke på enhver betingelse, sa Helene H. Knudsen fra Høyre, og ga kommuneadministrasjon og veivesen det glatte lag:

- Prosessen har vært dårlig og lite gjennomtenkt. Man har bare fokusert på det en mener er best ved skrivebordet, uten å tenke på naboers eiendom, fremtid og leiligheter.

Høyres forslag fikk flertall, dermed står det nå mellom to alternativer til ny gang- og sykkelbro: Den raskeste, som starter ved Kjøita-bebyggelsen og ender ved Rolfs Elektro, eller ei bro fem-seks meter sør for Oddernesbroa.

Dermed må det lages reguleringsplan for begge alternativene.

Helene H. Knudsen (H) i samtale med partikollega Inger Skeie Hansen i bystyret onsdag kveld. Foto: Vegard Damsgaard

— Hvem er vi til for?Sykkelekspressveien er særdeles sentral i bymiljøavtalen, og broa er estimert til rundt 80 millioner kroner.

Bystyreveteran Harald Sødal (KrF) trakk en parallell til Oddernestunnelen som ble bygd i 2003.

Harald Sødal (KrF). Foto: Arkivfoto

Veivesenet ønsket den gang åpen kulvert et par hundre meter fram til Parkveien, mens bystyret krevde tunnel helt fra Torridalsveien. — Da sa bystyret blankt nei; vi finner oss ikke i dette. Hva skjedde så? Veivesenet la seg helt flate, de kjørte i gang. Vi fikk tunnel og er selvfølgelig glade for det i dag, sa Sødal.

KrF foreslo kun bro nærmest Oddernesbroa, men støttet Høyre da dette forslaget falt.

I Høyre fryktet man det kan bli nødvendig med kostbare grunnerverv:

— Hvem er vi i bystyret til for? Folk i byen, også på østre og vestre bredd av Otra. Er det sånn at vi skal inn og si at uansett hva dere sier, skal vi ta vekk trivselsfaktoren? Jeg synes ikke noe særlig om det, sa Gordon Fuglestad.

Dette er de to aktuelle linjene over Otra. Den ene rett sør for Oddernesbroa, den andre tar korteste vei.

— KvalitetsforskjellAp mener den strake veien over elva er best på alle måter, den gir blant annet stor avstand til tungtrafikken.

De viser også til at det er den eneste som foreløpig er lovet full statlig finansiering gjennom Nasjonal transportplan.

- Vi er nødt til å satse på noen kreative, store prosjekter som gjør at vi får summene vi er ute etter, mente Isabelle-Louise Aabel.

Slik ser det ut på Oddernesbroa i dag. Foto: Vegard Damsgaard

Administrasjonen har advart mot at et annet trasévalg kan bety farvel til den statlige finansieringen.Teknisk direktør gjentok dette i bystyret. Han raslet med det faktum at saken kan ende med en enkel støyskjerm på Oddernesbroa til 15 millioner kroner:

— Det er tydelig en kvalitetsforskjell på de to linjene. Det er nok mindre sjanse for at linja nærmest Oddernesbroa blir bygd med statlige penger, enn den andre. Med ny bro så nærme blir det så likt det å gjøre tiltak på den gamle broa, at Statens vegvesen kan velge dette i stedet. Det kan jeg si med hånda på hjertet, sa Ragnar Evensen.

— Det var en veldig tydelig avklaring. Ny bro nær Oddernesbroa er ikke en særlig farbar og fremtidsrettet vei, mente Trond Blattmann (Ap).

Dette er gang- og sykkelbroa som både veivesen og kommuneadministrasjon ønsker. Her illustrert fra Tordenskjolds gate, forbi Rolfs Elektro over til Kjøita. Oddernesbroa bak til venstre. Foto: STATENS VEGVESEN

— Skjult trusselAndre lot seg ikke skremme:

- Det var en siste, skjult trussel fra teknisk direktør. Vi har hørt det før, men aldri så intenst. Vi lar oss ikke styre av direktiver, sa Harald Sødal (KrF).

Ifølge ferske tellinger fra Statens vegvesen er det opptil 2500 syklister over Oddernesbroa og 3500 på Lundsbroa daglig.

Den anbefalte broa passerer mellom Kjøita-bebyggelsen og roklubbens lokaler. Ingen av naboene er spesielt begeistret. Foto: STATENS VEGVESEN

I fremtiden skal dette dobles, minst. Det betyr at opptil 15.000 syklister skal krysse Otrapå godværsdager. I tillegg kommer alle fotgjengerne. I reguleringsplanarbeidet skal alle detaljer avklares på begge sider av elva, så som atkomsten til Rolfs Elektro.

Sykkelekspressveien fra Vollevannet til Tordenskjolds gate er lagt inn i forslag til NTP med 350 millioner kroner, inkludertbrotil 65 millioner, basert på anslag fra 2013. Strekningen Oddemarka til Tordenskjolds gate er tidsbestemt til andre fase i bymiljøavtalen, perioden 2022-2025.