I går ble det søndre løpet i miljøtunnelen på Oddernes åpnet for trafikk. Med åpningen er ny firefelts vei fra Gartnerløkka til Bjørndalssletta ferdigstilt. Med unntak av broen over Otra, er hele strekningen lagt i tunnel. Biltrafikken på Oddernes forsvant under jorden allerede i oktober i fjor. Da ble det nordre løpet i miljøtunnelen åpnet. Det nordre løpet har tatt trafikken i begge kjøreretninger fram til i går. Nå er det to felt i hver retning, og køene bilistene har vært belastet med, er en saga blott. For beboerne langs Oddernesveien startet en ny tid i fjor høst da trafikken ble borte fra bakkenivå. Hvert døgn kjørte over 30.000 biler forbi rett utenfor stuevinduene på den kilometerlange strekningen fra Otra til Bjørndalssletta. Nå er støy, støv og eksos erstattet med et fredelig nærmiljø og luft til å puste i. Å legge vei i tunnel i byer og vekstsentra er samfunnsøkonomisk å foretrekke, selv om investeringene til slike utbygginger er høyere enn for en vei i dagen. Med tanke på den diskusjonen som pågår om enda en høybro i Kristiansand, kan det være interessant å se på hva som skjedde i forbindelse med planleggingen av Oddernestunnelen. Flertallet i bystyret gikk tidlig i prosessen inn for lang tunnel på Oddernes. Politikerne ville ha en løsning for fremtiden, og ikke akseptere noe annet enn den beste løsningen, både trafikalt og miljømessig. For alternativet til løsningen som ble valgt, var en 200 meter kortere tunnel, som munnet ut der Oddernes kolonial ligger. Mot det politiske flertallet sto Statens vegvesen, som ville ha det korte tunnelalternativet. Og begrunnelen var at den lange tunnelen var 90 millioner kroner dyrere. Vegsjefen truet lenge med å reise innsigelse mot vedtaket bystyret gjorde første gang i februar 1995, men politikerne lot seg ikke skremme. Mens Oddernes har fått den best mulige løsningen med lang firefelts tunnel, ser det ut til at videreføringen av europaveien vestover fra Gartnerløkka kan utvikle seg til den reneste katastrofen. For det prosjektet partitopper i Kristiansand, Songdalen og Søgne er blitt enige om på et fellesmøte, er en ny høybro ved siden av den eksisterende gjennom miljøbyen Kristiansand. Igjen er det prisen som trekkes fram. En høybro blir 400 millioner kroner billigere enn et tunnelalternativ. På Oddernes var differansen mellom kort og lang tunnel 90 millioner, men flertallet sto likevel fast på den beste løsningen. Etter åpningen i går er det neppe noen som angrer på at det rimeligste alternativet ble vraket.I motsetning til debatten som raste i full offentlighet for ti år siden om tunnelen på Oddernes, har prosjektet fra Gartnerløkka og vestover hittil vært holdt unna offentligheten. Noen få selvutnevnte eksperter har hatt planer om å avgjøre saken på bakrommet — uten debatt. Dette har selvsagt utløst voldsomme reaksjoner i opinionen, og det er positivt å registrere at folk ikke finner seg i å bli ført bak lyset på denne måten. Det noen få forsøkte å koke sammen bak lukkede dører, blir det nå debatt om, og vi regner med at veivalget blir foretatt på et bredere grunnlag enn enighet med nabokommuner og pris alene.