AUDNEDAL: — I 2013 er vi helt nødt til å kunne forvente av Telenor at de leverer et stabilt nett. Som firma er vi avhengig av et sikkert samband med våre kunder, spesielt når vi bor i litt i utkanten, sier daglig leder i arkitektfirmaet Drag på Byremo, Stein Åge Fuglestveit.

Byremo er et av de største bygdesamfunn i indre Agder med opp mot 800 personer på dagtid med fastboende, tilreisende arbeidsfolk og mange elever på ungdomsskole og videregående skole. Her er bank, legesenter, butikk, postomfordeling til de lokaler bygder og flere bedrifter.

— Alle disse er mer eller mindre avhengig av mobil. Da er det fortvilende når mobilnettet fordufter fullstendig på grunn av dårlig utstyr på basestasjonen, sier Toralf Håland i AT Skog.

For to uker siden var mobilsambandet nullet ut i to dager før reparatører fikk ordnet det. Sist onsdag var det heller ingen kontakt å få – bare noen timer etter at kronprinsparet hadde vært i bygda.

Kritisk

— For meg som planlegger to kontorbygg i Kristiansand er det kritisk å ikke få kontakt med kundene. De fleste vi har som kunder bor i sentrale strøk med hundre prosent dekning, gjerne med både 3G og 4G. Her har vi 2G som innimellom bare blir borte. Slike tilstander er ikke lett å forstå for de som bor nede i byen, sier Fuglestveit.

Det samme sier Håland.

— Vi har skogeiere, entreprenører og mange andre vi må ha tak i – og de i oss – daglig.

Borte ei hel uke

For to år siden var nettet borte ei hel uke uten at det ble ordnet. Det mest vanlige er at nettet er nede mellom en og tre dager.

Fasttelefon er ingen løsning. Det er flere år siden AT Skog sentral gikk over til mobilløsningen for alle ansatte for å være mest mulig tilgjengelig. Det samme gjelder firmaet til Fuglestveit.

— Jeg tviler dessuten på om vi hadde fått fasttelefonen om vi hadde villet. Da det nylig ble bygget en firemannsbolig her på Byremo, var det beboere som ønsket fasttelefon. Det var imidlertid ikke mulig fordi det er for kostbart for Telenor, sier Fuglestveit.

Prøve å skifte

Håland forteller at de forsøkte å gå over til Netcom for en tid tilbake, men at nettet da fungerte enda dårligere. Så de gikk tilbake til Telenor.

— Vi må kunne forvente stabilt mobilnett, ikke minst for å gi oss som ønsker å bo og drive et firma i indre Agder gode vilkår, sier Fuglestveit.

Vil fikse problemet

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor sier at de er godt klar over problemet på Byremo og at de nå skal få orden på saken.

— Mange basestasjoner ved våre mobilmaster rundt om i Norge har gammelt kabelutstyr, enten det er de gamle radiolinjene eller coaxkabel. Vi ønsker å skifte disse ut med fiberkabel som er det mest moderne. Det er det som nå skjer på Byremo, sier Amundsen.

Jobben akkurat her skal være gjort allerede i løpet av måneden. - Men mange steder må fortsatt vente både måneder og år før vi får skiftet ut det gamle kabelnettet, sier Amundsen som minner om at Telenor er inne i en voldsom moderniseringsprosess av sitt mobilnett.