ARENDAL: "Sørlandet sykehus burde ikke ha takket ja til en gave som gis med klare intensjoner om å påvirke sykehusets strategi, funksjonsfordeling og prioriteringer."

Det skriver Bjørn Hofmann, professor i medisinsk etikk, i en kronikk i Tidsskrift for Den norske Legeforening. Kritikken mot sykehusets håndtering av robotgaven i Arendal er hard.

Han skriver blant annet:

"Dersom man legger mer vekt på nærhet enn på nytte, vil gaven kunne være til berikelse for fagmiljøet i Arendal og for giveren, og sannsynligvis også befolkningen i Arendal og omegn. På den annen side binder gaven ledelsen i helseforetaket og reduserer deres styringskraft," skriver han.

Og videre:

"Sykehusene er til salgs – ikke for knapper og glansbilder – men for teknologi, eller mer spesifikt: kirurgisk teknologi, både for hjerte, hjerne og organer under beltestedet."

Styrebehandlet

Fagdirektør Per Engstrand ved Sørlandet Sykehus er ikke enig med Hofmann i at betingelsene for å motta gaver tilsier at man burde sagt nei til "Da Vinci"-roboten. Saken ble behandlet i sykehusets styre.

— Styrets vedtak var ikke i strid med gjeldende retningslinjer for Helse Sør-Øst vedrørende helseforetakenes forhold til gaver, stiftelser og legater, sier han.

I retningslinjene heter det:

"Det forutsettes at gaver av uvanlig art eller størrelse, eller gaver som kan ha innvirkning på foretakets vedtatte strategier eller prioriteringer, forelegges foretakets styre før gaven aksepteres. Likeså forutsettes at gaver som kan påvirke funksjonsfordelingen mellom helseforetak, eller som har konsekvens for investeringsplan skal behandles i styret i RHF før de aksepteres."

Overdrevet betydning?

Hofmann mener også det faglige utbyttet av roboten for pasientene er overdrevet.

— Kan du kommentere synspunktene hans om utbytte for pasientene?

— Betydningen av det faglige utbyttet er ikke vektlagt i styrets beslutning. Rekruttering av fagpersonell var derimot en tung grunn. Å anskaffe robot ga Sørlandet sykehus en mulighet for allerede nå å bygge opp kirurgisk kompetanse til å møte en fremtid med mer robotkirurgi. Dessuten var rekruttering av pasienter et argument: Befolkningen oppfatter robotkirurgi som bedre kvalitet enn åpen kirurgi, og ville oppsøkt helseforetak med dette pasienttilbudet, sier Engstrand

Mål eller middel?

— Uttalelsen til Engstrand er utrolig, og understreker at pasientene fort kan bli midler, og ikke bare mål, i sykehusenes prioriteringer for å oppnå rekruttering og et godt renommé, sier Hofmann til Fædrelandsvennen.

— Hva mener du man kan lære av denne saken?

— Det sykehuset bør lære av denne saken, er at pasientens interesser skal settes foran faglig aktivitet, sier han.

Ingen kommentar

Hovedpersonen selv, giveren av roboten, hadde mandag ingen kommentar til Hofmanns kritikk av saken.

— Jeg ønsker ikke å kommentere denne saken, jeg vil ikke blande meg i den diskusjonen der, sier Ole G. Ottersland til Fædrelandsvennen.