— Dette er hensynsløs og aggressiv kjøring i en kø, i et gangfelt og i et bebygd område. Det er absolutt ikke bra, og et klart brudd på trafikkreglene.

Slik kommenterer leder for trafikkavsnittet ved Kristiansand politistasjon, Yngvar Aas, leservideoen over.

Filmet

Videoen er tatt med mobiltelefon ved bunnen av bakken i Torridalsveien, opp mot krysset Rundingen og Østerveien.

Videoen er filmet onsdag cirka klokka 16 - midt i den verste rushtrafikken.

Tre biler passerer i motgående kjørefelt, før de legger seg tilbake, der høyre kjørebane deler seg i to.

- Folk må ta det mer med ro. Det kan være farlig å kjappe seg hjem når man er stresset, og videoen viser dette tydelig, sier mannen som filmet situasjonen til Fædrelandsvennen.

Mannen ønsker å være anonym.

Ikke lov

Yngvar Aas kan peke på en hel rekke brudd på veitrafikkloven for manøveren.

— Du har et hovedansvar når du kjører forbi, og at det skal skje uten fare for andre. Du må altså forvisse deg om at det skjer på en trygg måte og at du har fri sikt. Men når biler kommer fra venstre i krysset, mot de passerende bilene, så ser du at bil nummer tre tydelig må bremse ned og legge seg inn til høyre.

Her kjører den tredje bilen forbi, og ender nesten opp med å kollidere med bilen som kommer kjørende ned fra krysset. Foto: Tipser

— For det andre er forbikjøring forbudt i nærheten av et veikryss. Da skal forbikjøringen være ferdig, slik at alle sansene brukes mot krysset.- For det tredje så skjer dette midt i et gangfelt. Spørsmålet er om bilistene har fokus mot gangfeltet. Det har de ikke, fokus er rettet rett forover.

— I tillegg skal du ikke hindre trafikkstrømmen. Du ser hvordan køen blir stående ettersom bilistene passerer bakfra og legger seg inn foran, sier Aas, som ennå ikke er ferdig.

— En annen ting er at det ikke er rom mellom bilene her, slik det vil være i en forbikjøring i en 70-sone, for eksempel. Det er ingen mulighet for bilene som kjører forbi å legge seg mellom bilene, og de har ingen steder å gjøre av seg om det kommer en raskt imot, sier han.

Anmeldelse

- Dersom en politipatrulje hadde reagert mot dette, hva ville konsekvensen blitt?

— Forbikjøring til høyre på en hovedvei tilsier et forenklet forelegg og 5200 kroner i bot. Dette er på et annet nivå, og det er naturlig med anmeldelse. Det grenser også mot førerkortbeslag, sier Aas.

- Hva pleier bøtesatsene å ligge på?

— Juristene har en mal for det, men når en enklere forseelse er 5200 kroner, så er dette pluss, pluss, sier han.

Kontakter veivesenet

Yngvar Aas sier også at han vil kontakte Statens vegvesen om den aktuelle strekningen.

— Her kan veivesenet vurdere sperrelinje fra gangfeltet og opp til krysset. De må selvsagt vurdere det ut fra sine manualer om det er i overensstemmelse med veinormen, men når politiet kommer med en henvendelse så blir det vurdert, sier han.

- Er dette et problematisk kryss?

— Ikke som jeg kjenner til, men det er fortsatt graving og trafikkdirigering på dagen. Og det er ikke trafikklys. Men jeg kan ikke svare på om trafikken er mer aggressiv nå enn med trafikklysene, svarer Aas, som legger til at ulykkene han har vært borti på stedet har omhandlet fotgjengere og syklister.