— Det er all grunn til å spørre seg om lokalpolitikerne vet hva de gjør. Ingen av trasé-alternativene er konsekvensutredet og man vet ikke prisen på noen av dem. Dette fremstår altfor forhastet.

Det er all grunn til å spørre seg om lokalpolitikerne vet hva de gjør

Det sier leder av Mandal industriforening, Alf Arne Nøsted, og leder av Mandal Handel og Service Forening, Patricia Hartmann.

Følg FVN Mandal på Facebook, klikker her!

Under det siste bystyremøtet i Mandal i forrige uke skulle Statens vegvesen orientere om høringsuttalelsene som har kommet om de tre trasévalgene som var tilbake. Dessuten skulle politikerne bestemme hvilke hensyn som skulle vektlegges i den videre prosessen for valg av trasé.

Etter planen skulle den endelige traseen velges av bystyret om et år.

Overraskende

Overraskende for mange kom Frps Harald Øyslebø med et forslag om å droppe all videre utredning og gå direkte for den nordligste ruten. Han fikk med seg Ap, Sp, Høyre, en uavhengig og resten av eget parti på forslaget.

Denne snarveien reagerer næringslivet i kommunen kraftig på.

— Det er vel kjent at vi ønsker traseen som er nærmest byen av en rekke grunner. Men vi kan akseptere et vedtak mot vår vilje, bare den er velbegrunnet, sier Nøsted og Hartmann.Det føler de ikke dette valget av trasé er. Tvert i mot mener de vedtaket er forhastet og kun gjort ut fra et ønske om å være handlekraftig og velge noe man tror er billigst.

Nå håper de at Statens vegvesen har is i magen og fortsetter sin utredning av flere enn bare en trasé.

— Høringsfristen var i februar. Har flertallet i bystyret virkelig satt seg grundig inn i alle meninger om de ulike traseene, spør næringslivet i Mandal seg.

Holdt for narr

Det er i alle fall ikke bystyrerepresentant Stein Inge Dahn (V) overbevist om.

— De som har kommet med høringsinnspill er jo holdt for narr av bystyrets flertall. Her er ingen hørt, man har gått for raskest mulig løsning som kan vise seg å forsinke hele prosjektet til slutt, sier Dahn.

Han understreker at Venstre også ønsker raskest mulig veibygging.

— Men det som avgjøres får store konsekvenser for Mandal og regionen langt inn i fremtiden. Da er man nødt til å gjøre dette ordentlig, sier Dahn.

Ønsker fortgang

Det mener Harald Øyslebø som kom med forslaget at bystyret gjør.

— Alle innspill, både fra næringsliv, grunneiere og andre er velkjente for det politiske miljøet i Mandal. Nå ønsker vi fortgang i planarbeidet, og dette var måten å gjøre det på, sier han.

Øyslebø sier at han og flere andre lokalpolitikere forut for bystyremøtet hadde hatt et møte med departementet. De fikk klare oppfordringer om fortgang i trasevalget.

— Når det gjelder den nordligste traseen har den kortest vei, og kortere strekning i tunnel og på broer. Da tilsier alt at dette er det billigste alternativet, sier Øyslebø.

Han minner om at det kun er tre kilometer mellom den nordligste og sørligste trasen.

— Det handler dermed om to-tre minutters kjøring. Det er ikke mye, mener han.

Vil ha vedtaket vurdert

Prosjektleder for ny E 39 fra Søgne til Lindesnes, Nils Ragnar Tvedt, sier Statens Vegvesen vil be Samferdselsdepartementet vurdere om vedtaket i Mandal bystyret er lovlig.

Vi ønsker å få avklart om vedtaket er gyldig sett opp mot nasjonale interesser

— Vi ønsker å få avklart om vedtaket er gyldig sett opp mot nasjonale interesser. Vi ønsker alle tre trasé-alternativene utredet, slik at vi har noe å sammenligne med. Det har vi jo ikke om vi bare skal jobbe med den ene traseen, sier Tvedt.

Han sier at det slett ikke er slik at den billigste traseen uten videre velges. - Det er en rekke momenter som bør vurderes og hva som gagner samfunnet som sådan, påpeker Tvedt.

Han sier at valget av en trasé kan få fortgang i byggingen.

— Samtidig kan det også føre til at prosjektet forsinkes om vi støter på problemer med bare en trasé. Vi kan for eksempel støte på et kulturminne som kan sette alt tilbake til start, sier han.