Den nye kaien kommer på utsiden av Lagmannsholmen og skal kunne brukes til både cruiseskip og konteinerskip.

Den vil være avgjørende for å kunne rydde den delen av dagens konteinerhavn som ligger nærmest Caledonien. Det er ikke bestemt hva konteinerhavna skal brukes til når den blir frigjort, men det er blitt foreslått både boliger og næring.

— Vi må ha en ny cruisekai. Når vi først bygger den, er det viktig å få så mye nytte av den som mulig. Tanken er at den også kan brukes til konteinere, slik at vi kan få skjøvet bort noen av dagens konteinere og lagt til rette for byutvikling i deler av området der de er i dag, sier Jan Oddvar Skisland (Ap), leder i havnestyret.

Havnestyrets leder Jan Oddvar Skisland (i fremgrunnen) mener havna ikke har noe annet valg enn å investere i ny kai. Det vil frigi plass og sikre inntekter fra cruiseskip og konteinerskip. Her fra onsdagens møte i havnestyret sammen med havnedirektør Halvar Aglen og nestleder Pål Harv. Foto: Kjetil Reite

Må bygges

På et møte i havnestyret tirsdag ettermiddag, bestemte havnestyret å vente med å ta den endelige beslutningen til de får svar på undersøkelser om grunnforholdene utenfor Lagmannsholmen.

Det kom likevel tydelig fram at havnestyret ønsker den nye kaien her. Alternativet er en ren cruisekai ved Shells tidligere anlegg på Odderøya. Det er havnestyret svært lite interessert i.

En slik kai vil kun ta imot cruiseskip. Til tross for at det kommer flere slike til byen, gir det kun inntekter på 4,4 millioner i året med dagens anløp.

— Hvis vi da skal bygge en havn til 146 millioner som kun skal brukes til cruiseskip, tar det ganske mange år før den er finansiert. Det vi gjør da er å betale for at vi har cruiseturister i byen, sa nestleder Pål Harv (H) i møtet.

Ikke noe valg

Jan Oddvar Skisland mener Kristiansand havn er nødt til å bygge ut på Lagmannsholmen. Det vil ikke bare åpne for at arealene ved Caledonien kan brukes til andre formål enn havnedrift. I havnestyrets møte kom det også fram at noen av dagens konteinerskip er så store at det ikke er plass til dem i dagens kai.— Vi har egentlig ikke noe valg. Vi må ha kai for cruiseskip, og om vi skulle komme i en situasjon der vi må si nei til konteinerskip, ville det være krise for havna, sier Jan Oddvar Skisland.

Han sier det er usikkert hvor mye plass som kan frigis på dagens konteinerhavn hvis den nye kaien blir bygd.

Det er deler av dette området som kan ryddes for konteinere når en ny kai kommer på utsiden av Lagmannsholmen (øverst i bildet). Havnestyret venter bare på undersøkelser av grunnforholdene før de sier endelig ja. Foto: Kjetil Reite

— Det vil skje en gradvis frigjøring av plass, sier han.

Sterk vekst

Havnas egne prognoser viser at Kristiansand kan få besøk av 150 cruiseskip i 2025. I 2014 kommer det 85 skip. Inntektene fra cruiseskip kan dermed øke.

— Vi er nødt til å sette oss noen mål, og vi tror dette er realistisk, sier Thomas Granfeldt, driftsleder i Kristiansand havn.

Kristiansand ligger godt plassert både for cruiseskip som skal til Vestlandet og skip som skal til Østersjøen.

— Vi har nå fått på plass et cruisnettverk som fungerer og vet at vi kan tilby turistene alternative opplevelser, sier Granfeldt.