— Det høres ut som en spøk. Å satse på det som en løsning er totalt bak mål, sier Frivoll til Fædrelandsvennen.

Etter mandagens trafikkaos i Vatnebakken lanserte veivesenet enveiskjøring langs E 39 som et mulig tiltak ved lignende hendelser i fremtiden. Omkjøringsveien via Holum er cirka 5 kilometer lenger enn hovedveien og vil gi en ekstra kjøretid på rundt 8 minutter.

— Jeg skjønner at man må kjøre rundt dersom det skjer trafikkulykker, eller hvis det ramler ned en halvmeter med snø. Men enveiskjøring er ingen løsning, sier Frivoll.

Kun en kriseløsning

Distriktssjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen presiserer at enveiskjøring kun er en kriseløsning når andre tiltak ikke er tilstrekkelig.

— Det er ikke snakk om å innføre enveiskjøring i lengre perioder. Det er en kriseløsning som kan brukes i en kort periode dersom det stopper helt opp, slik at vi får ryddet opp og sikret trafikkflyten. Dette er dessuten en normal avlastningsvei som blir brukt når det skjer ulykker, sier Mjaaland.

Mjaaland forteller at veivesenet bruker alle tilgjengelige ressurser for å sikre at europaveiene holdes åpne.

Omkjøringen via Holum vil gi rundt 5 kilometer lenger vei enn på hovedveien. I tid betyr det om lag 8 minutter ekstra.

— Vi strør og salter og bruker det vi har av ressurser. Men jeg kan ikke garantere at vi aldri vil få stopp i trafikken. Det tror jeg også det er en viss forståelse for blant mange, sier Mjaaland.

- Kom for sent i gang

Arne Frivoll i lastebileierforbundet mener veivesenet kom for sent i gang med tiltak under mandagens kaos.

— Jeg har tidligere etterlyst feiemaskiner i bakkene. Frem til det kommer ny vei må det settes inn mer ressurser på feiing, salting og strøing. Vi må også sørge for dårlig skodde vogntog blir låst fast helt til veien er bar, sier Frivoll.

Mjaaland har tidligere uttalt veivesenet var forberedt på at det skulle komme snø. Grunnen til mandagens kaos var hovedsakelig uheldige omstendigheter.

— Det var et sammentreff av to hendelser. Ulykka ved vestre Skogsfjord førte til at mange vogntog ble sluppet av gårde mot Vatnebakken på en gang. Samtidig kom det litt snø som gjorde at et av vogntogene fikk problemer. Dermed var det gjort, sier Mjaaland.

— Frivoll mener dere kom for sent i gang?

— Jeg skjønner ikke helt hva vi skulle kommet i gang med tidligere. Vi må jo vente til snøen kommer før vi rydder den bort, sier Mjaaland.

Økt kontroll

Veivesenet forbereder seg nå på flere dager med snøvær. Ifølge veivesenet blir det satt ut ekstra utstyr i Trybakken og Vatnebakken.

— Vi har allerede folk sittende på vektstasjonene i Kristiansand og Flekkefjord, som eventuelt tar inn biler som må kontrolleres. Det samme gjelder for trafikkstasjonen i Arendal. I tillegg har vi folk i Vatnebakken og Trybakken, som følger med på føret og hvordan det eventuelt forandrer seg, forteller lederen for tungbilkontrollen i Agder, Morten Nilsen.

Blir det snø vil veivesenet stå klare til å ta imot dårlig skodde trailere ombord på Color Lines Superspeed, som legger til kai i Kristiansand klokka 15.30.