Dermed kan byggingen av de 23 kilometerne i beste fall komme i gang i 2016 og fire felt ferdigstilles i 2018. Ingen løfter ble gitt da en tung Agder-delegasjon mandag kjørte fram sine beste argumenter i Samferdselsdepartementet, men et lite trafikklys av håp ble tent:

Aust-Agders fylkesordfører Bjørgulv S. Lund (H) Foto: VALERIE KUBENS

— Jeg reiser hjem med en litt bedre følelse enn da jeg kom, sier Aust-Agders fylkesordfører Bjørgulv S. Lund (H) til Fædrelandsvennen.Godfølelsen skyldes at statssekretær Bård Hoksrud (Frp) signaliserte at E 18 mellom Arendal og Tvedestrand passer svært godt til å bli et av de aller første som bygges ut av det planlagte selskapet. Dette har også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen antydet tidligere.

Raskt og effektivt

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) Foto: Åserud, Lise

Overfor Fædrelandsvennen bekrefter Hoksrud at strekningen er interessant:— Det er helt klart en strekning som bør passe godt inn i en sånn struktur som innebærer at vi bygger veier raskere og mer effektivt, sier han.

Veiselskapet vil få ansvar for både planlegging, finansiering og utbygging. Finansiering vil skje gjennom låneopptak, slik at man ikke er avhengig av de årlige statsbudsjettene. Pluss bompenger.

— Nå har jo ikke Frp noe ønske om bompenger, men det vil trolig bli en kombinasjon, sier Hoksrud.

Han kan ikke si når det blir bestemt hvilke veistrekninger som skal prioriteres, men sier de håper å komme fort i gang.

Fylkesordfører Lund ledet en E 18-delegasjon bestående av varaordfører Anders Kylland (Frp) i Arendal, Tvedestrands ordfører Jan Dukene, pluss Aust-Agders plan- og samferdselssjef Olav Olsbu.

Ingen løfter for riksvei 9

Disse deltok på møtet om Rv 9-prosjektet: F.v. Ola Olsbu, Kjell Pedersen Rise, Jan Dukene, Jon Rolf Næss, Anders Kylland, Leiv Rygg, Tarald Myrum, Ingebjørg Godskesen, Bjørgulf Sverdrup Lund, Signe Solli Haugå, Svein Harberg og Bård Hokksrud Foto: Tor Midtbø, samferdselsdepartementet

Sistnevnte var også med i riksvei 9-delegasjonen som hadde møte med Bård Hoksrud like før E 18-møtet, også den med fylkesordfører Lund i spissen. I tillegg stilte ordførerne i Bykle, Valle og Bygland, og Signe Sollien Haugå fra Setesdal regionalråd.De ønsket løfter om 20 millioner kroner i 2014, for deretter å skru opp finansieringstempoet fra 2015 for å fullføre riksveien gjennom Setesdal som vil koste om lag 760 millioner kroner. 100 millioner er konsesjonskraftpenger kommunene bidrar med selv.

— Vi møtte velvilje, men fikk ingen tydelige svar, sier Lund. Håpet er at de 20 millionene i år kan hentes fra en pott på 900 millioner ufordelte riksveimidler, eller komme med i revidert nasjonalbudsjett.

— Vi kan ikke love noe, men er veldig klar over utfordringene og ønskene, og tar dem med oss i det videre arbeidet, sier Hoksrud.

Trøkk fra Agder

Med på møtene var også stortingsrepresentantene Ingebjørg Godskesen (Frp) og Svein Harberg (H).

— Vi merker oss at det er et voldsomt trøkk fra Agder nå, både for riksvei 9, E 18 og E 39, sier statssekretær Hoksrud.

— Og det er veldig bra. Vår ambisjon er å få bygget fire felts vei fra Oslo til Stavanger så fort som mulig, sier han.

— Og det betyr?

— Frp har en ambisiøs plan om å klare det innen 2023, men det er andre partier som kanskje vil bruke noe mer tid.