I et leserinnlegg i Fædrelandsvennen før helga, etterlyste 15 år gamle Frida Almåsstø Syrstad flere timer i døgnet for å rekke over alt som skal leveres og presenteres på skolen, og i tillegg ha tid til fritidsaktiviteter og venner.

Hun skriver blant annet at elevene måles og blir vurdert på mye som også ikke er faglig. «Fra klokken halv ni om morgenen til tre om ettermiddagen blir vi ungdom vurdert og evaluert av lærerne. I hver eneste time blir vi vurdert ut ifra holdning, arbeidsinnsats, kommunikasjon, engasjement osv. Hva om vi er slitne, hva om vi er lei? Hva om vi er trøtte fra øvingen kvelden før? Det er aldri pauser.»Les hele leserinnlegget:

Økt detaljmåling på elevene

Rektor ved Møvig ungdomsskole, Marit Faanes, forstår presset ungdommene opplever, og peker spesielt på at målstyring på detaljnivå kan skape problemer.

— Våre to formål som skole er å skape både personlig vekst og faglig kunnskap hos elevene. Med en slik detaljmåling, blir det en forskyving fra pedagogiske vurderinger, til mer et mer juridisk fokus der lærerne i mye større grad må dokumentere at de har vært gjennom alle faglige krav, og hva som er grunnlaget for karakterene de setter. Det blir skapt en forventning som ikke passer til de to hovedmålene våre, sier Faanes.

— Detaljmålingene er noe som har økt de siste årene, sier hun.

Godt kan være godt nok

Rektor ved Grim ungdomsskole, Leif Otto Torjusen, mener situasjonen som Syrstad beskriver i leserinnlegget sitt, er noe de kjenner seg igjen på Grim ungdomsskole også.

— Dette er noe vi prøver å passe på når vi lager planene våre, og vi prøver å begrense det til to prøver i uka. Vi som lærere må jobbe med å dempe presset, og vise elevene at også godt kan være godt nok noen ganger. Når elever skriver slike innlegg, så er det jo absolutt signal som vi må ta på alvor, sier Torjusen.

— Dette er ikke bare et lokalt skoleproblem. Det er et samfunnspolitisk problem dersom alle elever føler at de alltid må prestere på topp, både på skole og i fritidsaktiviteter. Derfor må vi gjøre grep slik at vi ikke forsterker presset, sier han.

Torjusen forstår at elevene kjenner stresset.

— En elev i niende klasse har 12 fag. Det er klart det er mye en skal gjennom når en skal ha karakter i alle disse, og i tillegg har norsk og engelsk en skriftlig og en muntlig karakter, sier han.

Håper på endring

Forfatteren selv bak leserinnlegget har fått mange gode tilbakemeldinger på det hun skrev, både fra lærere og medelever.

— De sier at det er bra at noen skriver om det, og jeg vet om mange som kjenner seg igjen i situasjonen. Det er et viktig tema å snakke om, og jeg håper leserinnlegget kan være med å skape en endring, sier Syrstad.

Hun tror likevel at en endring er langt unna.

— Jeg er mest redd for at det bare blir som før, og at ikke noe skjer, sier hun.

Les sak hos Kristiansand avis: Vil unngå kjøpepress mot jentene - for å motvirke kjøpepress oppfordres elever ved Møvig skole å vise måtehold foran årets skoleball.