Det mener Bente Pauline Buverud, som sammen med barna ønsker å bli boende i Kristiansands gamleby.

Men ikke for enhver pris.

— Jeg har vært veldig avventende for å se hva kommunen vil. Hvis de satser på at Posebyen skal være for barnefamilier, ønsker vi å bo her. Hvis de fortsetter å bruke Posebyen som parkeringsplass, er vi litt mer tvilende, forteller 46-åringen til Fædrelandsvennen.

Tobarnsmoren har vært meget aktiv i velforeningen og etablerte i sin tid Foreningen Posebyen.

- Vil gjerne ha inn flere familier

Hun var også deltaker da ordføreren før helga arrangerte seminar for kommunale og private planleggere med mål om 15.000 beboere i Kvadraturen; det vil si 8400 flere enn dagens 6600. 2500 av dem bor i Kvadraturens mest folkerike hjørne, det nordøstre inkludert store deler av Posebyen.

Kari Steffensen, leder i Posebyen Vel. Foto: Arkivfoto

Fra flere arbeidsgrupper ble det fremført at Posebyen er velegnet for å fylle husene med folk, men da må bilpreget reduseres. Samtidig må det tilrettelegges med barnehage, skole og grøntområder. — Vi er imot fortetting og hyblifisering, men vil gjerne ha inn flere familier og fastboende i Posebyen. De få familiene som bor her i dag savner å kunne slippe ungene ut på gata. Og når de skal til barnehage og skole, må de gå i gater med masse biler. Det betyr ikke at bilene skal forsvinne helt, men vi ønsker oss miljøgater og på sikt bilfrie områder. Vi er i dialog med kommunen, opplyser Kari Steffensen, leder av Posebyen Vel.

Velforeningen har lagd en plan for Posebyen fram mot 2020. I tillegg til bilfrie soner ønsker de at fortau utvides og parkering kun tillates på én side.

— Det er nesten litt komisk; fortauene er mange steder så smale at det ikke er plass til å gå med barna i hånda, sier Bente Pauline Buverud.

På det meste bodde 18.000 personer i Kvadraturen, i dag er tallet 6629. Illustrasjonen viser hvordan beboerne er fordelt mellom Kvadraturens fire soner. Foto: Kjartan Bjelland

— Buffer mot negative krefterI disse dager planlegges ny avfallsordning for Posebyen, der det graves ned 42 felles konteinere i stedet for at hver husstand har tre søppeldunker på fortauet.

Dette skjer samtidig som vann- og kloakkrør skiftes ut i stor skala. I den anledning skal det lages nye fortau en rekke steder.

Barnefamilier ønsker en skjermet uteplass. Dette er bakgården hos Kari Steffensen. Foto: Arkivfoto

— Akkurat som i andre gamlebyer bør man forbinde hele området med brostein. Ikke slike som er vanskelige å gå på eller forsere med rullator, men et dekke som viser at her kjører vi sakte, at fotgjengere er i sentrum og unger leker i gata. Man må fortsatt kunne kjøre til huset for av- og pålessing, men bilbruken må begrenses og deler av bilparken parkeres i p-hus eller på en større plass i nærheten, mener Buverud. Hun kaller det smart av kommunen å tilrettelegge Posebyen for flere fastboende i alle aldre.

— Det vil virke som en buffer mot negative krefter, så som salg av narkotika og annen kriminalitet. Med flere barnefamilier blir det mer hyggelig og trygt, sier tobarnsmoren, som har også har gått i bresjen for å bygge om kvartal 5 til møteplass for alle generasjoner med kafé, verksteder og kulturaktivitet i husene.

- Stor motstand fra beboere

Byplanleggerne i kommunen vil følge opp alle innspill. De jobber allerede med en gatebruksplan for kvartalene mellom Festningsgata og Vestre Strandgate, der enkelte områder kan bli bilfrie som følge av parkeringsanlegget under Torvet.

Bilfrie soner i Posebyen er foreløpig ikke på trappene:

- Under arbeidet med Kvadraturplanen diskuterte vi dette litt, men på et folkemøte var det ganske stor motstand fra beboere som risikerer å miste parkeringsplass på utsiden av huset, opplyser Tone Iglebæk, leder for by- og samfunnsenheten i kommunen.

Tone Iglebæk, leder for by- og samfunnsenheten. Foto: Arkivfoto

Hun sier årsaken til at barnefamilier velger Posebyen når de bosetter seg i Kvadraturen har vært tilgang på en trygg bakgård med hage. — Er bilfrie gater utopi?

— Det tør jeg ikke mene noe om, vi må sette oss ned og ta tak i innspillene, svarer Iglebæk.

Posebybeboer Bente Pauline Buverud mener kommunen må ta en mer aktiv rolle:

- Huseiere er veldig opptatt av rettighet til bil utenfor vinduet sitt. Hvis du kun hører på huseierne, kommer du ingen vei. Men kommunen må ha en mer helhetlig politikk, tenke hva som er riktig for utviklingen av Kristiansand og fatte beslutninger deretter, mener hun.