Togbanen skulle skjære gjennom parken til Myren gård. Foto: Illustrasjon
Lokalhistoriker Normann Liene synes det er artig å lese om togplanene. Men han er glad det ikke ble noe av dem. Foto: Lars Hollerud
Fiskaa, Ugland og Voje var tenkt som stasjoner. Foto: Illustrasjon
Vojebanen rakk å få en tunnel, under nikkelfabrikken, før videre utbygging ble skrinlagt. Foto: Lars Hollerud

— Heldigvis, sier Normann Liene.

Lokalhistorikeren som er utdannet konduktør, kaller seg jernbaneentusiast og er bosatt bare få hundre meter unna det som var ment å bli Voje Station.

Det var endepunkt for den 5,5 kilometer lange banen, som i detalj var planlagt fra jernbanestasjonen i byen, med innlagte stopp på Fiskaa Station og Ugland Station, til en samlet prislapp på 645.000 kroner.

Dette var i 1913. Omregnet til dagens kroneverdi, vil det si 33,55 millioner kroner.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Myren og Kjos

— Hvorfor heldigvis?

— Se her, sier Liene, og viser tegningen der jernbanespor i 1435 millimeters bredde brøyter seg gjennom kanten av parken rundt Myren gård.

Togbanen skulle skjære gjennom parken til Myren gård. Foto: Illustrasjon

— Enda verre ville raseringen av Kjosbukta blitt, sier lokalhistorikeren, og viser til følgende tekst i utredningen Christiansands Havnestyre mottok om saken:

«Ved km. 4,80 gaar linien over Tjosekilen paa en betydelig fylding. En bro med 5 m. spænd er her forudsat af hensyn til baadtrafiken.«

Kjosbukta er, bare så det er nevnt, et trekkområde for minst 35 registrerte arter av våtmarksfugler. Derfor har bukta fått status som nasjonalt vernet fuglereservat.

Enda verre ville raseringen av Kjosbukta blitt.

Men nå er det tog som gjelder.

Eller toget som aldri kom.

— Endestasjonen, Voje Station, var plassert i Kyrresundet. Planleggerne var tydeligvis fremtidsrettet og tenkte industri.

— Var det industri i Kyrresundet, på fastlandssiden mot Andøya?

— Nei, den gang var det ingenting der.

Nikkelverket

Tenkerne bak Vojebanen kom faktisk et lite stykke på vei.

Vojebanen rakk å få en tunnel, under nikkelfabrikken, før videre utbygging ble skrinlagt. Foto: Lars Hollerud

En snau kilometer jernbanespor ligger fortsatt der de ble lagt, fra byens jernbanestasjon til bedriften som i tur og orden har hatt navn som Raffineringsværket, Falconbridge, Xstrata og Glencore.

Faktisk brukes denne jernbanestubben til og fra nikkelverket omtrent én gang i uka.

— Men hvorfor kom toget aldri til Voie?

— Tja, si det. Første verdenskrig brøt jo ut ett år etter at planene ble fremlagt. Andre forklaringer har jeg ikke, sier Normann Liene.

Lokalhistoriker Normann Liene synes det er artig å lese om togplanene. Men han er glad det ikke ble noe av dem. Foto: Lars Hollerud

Mer kjente kapitler i Kristiansands jernbanehistorie har med årstallene 1896, 1938 og 1944 å gjøre. Da ble henholdsvis Setesdalsbanen, Sørlandsbanen til Oslo og Sørlandsbanen til Stavanger åpnet.

At banen til Byglandsfjord ble lagt ned i 1962, er en annen historie.