KRISTIANSAND: — Vi må begynne å se på dette som investeringer på lik linje med når Avinor bygger en ny flyplass eller Statnett bygger ut nettet. Dette er statlige selskaper som som kan bli tilført oljepenger direkte. Det samme må vi kunne gjøre med selskaper som bygger ut vei, sier Ketil Solvik-Olsen som sitter på Stortinget for Rogaland.

Onsdag var han i Kristiansand for å snakke om blant annet firefelts E 39 til Stavanger.

Han mener løsningen for å få til det, er at en borgerlig regjering oppretter et utbyggingsselskap for vei. Penger fra oljefondet blir så plassert i selskapet og brukt på vei som er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Ifølge Solvik-Olsen vil det i hovedsak bety europaveiene. Så lenge prosjektene er lønnsomme, kan staten like godt plassere oljepengene sine i det statlige utbyggingsselskapet som i andre selskaper.

— Det vi gjør, er ikke å dikte opp noe helt nytt. Dette vil i praksis være en statlig formueplassering. Det vi ønsker å gjøre, er å forandre kriteriene for hva som er riktig formueplassering, sier Solvik-Olsen.

Løsning for E 39

I dag er utbygging av E 39 for det første avhengig av at de kommer med i Nasjonal Transportplan. Deretter må Stortinget bevilge penger over statsbudsjettet. Frp og Høyre mener det vil ta tiår med dagens regjering.

Solvik-Olsen mener utbyggingen av firefelts mellom Stavanger — Kristiansand kan være gjennomført i løpet av ti år, hvis en ny regjering går inn for modellen de foreslår i stedet for å bevilge pengene over statsbudsjettet.- Hvis en ingeniør sier at utbyggingen vil ta 13 år, så aksepterer jeg det, men våre anslag er ti år, så sant det er fysisk mulig, sier Solvik-Olsen.

Han mener prosjektene dermed kan gjennomføres uten at bilistene trenger å betale bompenger.

— Men hvis utbyggingen blir overlatt til et utbyggingsselskap, vil vel politikerne miste kontroll over hva som skal bygges?

— De overordnede føringene vil bli gitt av Stortinget. Så kan det være at utbyggingsselskapet vurderer et prosjekt annerledes enn politikerne, men den samlede utbyggingen vil være så stor at jeg kan akseptere det du kan kalle et demokratisk tap.

— Vil ikke dette føre til press i økonomien?

— Vi har en åpen økonomi, og disse prosjektene vil bli så store at det vil tiltrekke seg store, utenlandske entreprenørselskaper. Hvis du derimot har mange små utbygginger som ikke tiltrekker seg utenlandske selskaper, risikerer du press.

Høyre protesterer

Frp har til nå ikke klart å få med seg noen andre partier på dette prosjektet. Høyre mener Frps forsalg er uansvarlig.

— Når det er noe vi mener vi trenger og det er lønnsomt, er det ingen grunn til å vente på grunn av kontantstrømmen. Vi har egenkapital og vi kan bruke norske eller utenlandske entreprenørselskap. Derfor er det dårlig økonomi ikke å gjøre noe, sier Solvik-Olsen

Han mener Høyre er redde for å bli kalt uansvarlige.

— For å bli sett på som ansvarlig, må Høyre akseptere handlingsregelen . Derfor vil de ikke gå inn på en slik løsning. Jeg tror mange i Høyre er enige med meg innerst inne, men de vil ikke ta kampen mot Stoltenberg i valgkampen.

peter s gitmark.jpg

Får ikke støtte fra Høyre

Peter Gitmark (H) frykter at Frps forslag fører til overopphetet økonomi, sterkere krone og høyere rente. Gitmark mener det er fullt mulig å få bygget firefelts mellom Mandal — Oslo innen ti år, uten å bruke oljepenger.

— Vi har et statsbudsjett på over tusen milliarder, og det er fullt mulig å prioritere vei vesentlig høyere enn i dag. Det er å lure seg selv å si at man kan klare alt på utsiden av budsjettet, sier Gitmark som sitter på Stortinget for Vest-Agder.

Han mener det blir feil å sammenligne utbygging av vei med Statnetts utbygging av kraftlinjer.

— Det er noe helt annet. De har egne inntekter gjennom nettleie som de bygger ut for. Jeg tror ikke Frp vil finansiere all veiutbygging med at brukerne betaler, sier Gitmark.

Økt rente

Han står dermed fast på at vei skal finansieres over statsbudsjettet for å ikke skape overopphetet økonomi.

— Vi ønsker en helhetlig, økonomisk politikk og vil aldri gå på kompromiss med det. Det er uendelig viktig at vi ikke begynner å fyre opp under en allerede sterk krone. Det vil føre til økt rente, sier Gitmark.

Og legger til:

— Det er ikke noe problem å gå ut og si at man vil bruke hundre milliarder mer på vei, men da vil prisen på vei gå kraftig opp, og det vil fyre opp økonomien.

Han tror samtidig at det vil være fullt mulig for de borgerlige partiene for å samle seg om det han mener vil være "et kvantesparng innen samferdsel".

— Vi kan få til en helt ny politikk på borgerlig side, så jeg vil oppfordre Solvik-Olsen til å fokusere på de sakene vi er enige om.