— Vi vet at Kristiansand gjør et solid arbeid når det gjelder digitale selvbetjeningsløsninger, og byen ligger også foran Oslo, sier viseadministrerende direktør i IKT-Norge, Heidi Austlid, til Fædrelandsvennen.

- Ingen grunn til å slå seg på brystet

Screenshot selvbetjening.PNG Foto: Skjermdump Kristiansand.kommune.no

Men selv om det skjer mange gode prosesser i kommunen, er det ingen grunn til å slå seg på brystet og slappe av.— For å si det sånn er det langt å gå for alle norske kommuner når det gjelder digitale selvbetjeningsløsninger. Og det er svært ressursbesparende for kommuner å la innbyggerne gjøre ting selv, sier Austlid.

Kartlegging av brukeropplevelsen

IKT-Norge har sommeren 2014 gjennomført en kartlegging av brukeropplevelsen av offentlige tjenester på nett.

Kartleggingen tar utgangspunkt i at du skal ha en inngang til offentlige digitale tjenester og at dette skal skje via den kommunen man bor i.

Samtlige 428 kommuner er sjekket i kommunekartleggingen 2014. Høyest mulig poengsum var 54, fordelt på 18 ulike digitale oppgaver.

Den beste kommunen, Skien, får totalt 31,5 poeng, og det er 8 kommuner som får kun 3 poeng hver.

Over halvparten av Vest-Agder over snittet

Over halvparten av Vest-Agders kommuner ligger over landsgjennomsnittet på 15 poeng.

Etter Kristiansand med sine 25,5 poeng følger Farsund, Søgne og Vennesla kommuner, alle med 21 poeng. I motsatt ende av tabellen finner vi Marnardal kommune med kun 6 poeng.

— Storebror Kristiansand kunne gjerne ha lært bort litt til de dårligere kommuene i fylket, oppfordrer IKT-sjefen.

- Lær av flyselskapene

Austlid, som er på vei inn på et fly da Fædrelandsvennen intervjuer henne, mener kommunene kan ha mye å lære av nettopp flyselskapene.

— Se hvordan flyselskapene har løst det. Det er få manuelle steg jeg må ta for å gå ombord i et fly. Dermed sparer flyselskapene masse penger, noe kommunene også kunne ha gjort, sier hun.

Utviklingen går smertelig langsomt

Det digitale gir offentlig sektor mulighet til å fremstå som en samlet sektor med oversiktlig struktur og selvbetjeningsløsninger som gjør det enklere å være innbygger. IKT-Norge gjennomførte tilsvarende kartlegging i 2011, og det viser seg at utviklingen av digitale selvbetjeningstjenester på nett går smertelig langsomt i offentlig sektor.

— Årets kartlegging viser at det er lite eller ingen utvikling av digitale selvbetjeningsløsninger til innbyggerne. Dette på tross av høyt politisk fokus og at innbyggerne er digitalt kompetente og smarte, sier Austlid.

Dette er scoren IKT-Norge har gitt til kommunene i Vest-Agder :

Kristiansand kommune25,5
Farsund kommune21
Søgne kommune21
Vennesla kommune21
Audnedal kommune19,5
Flekkefjord kommune19,5
Kvinesdal kommune16,5
Lindesnes kommune16,5
Songdalen kommune16,5
Lyngdal kommune15
Sirdal kommune13,5
Åseral kommune13,5
Hægebostad kommune12
Mandal kommune12
Marnardal kommune6