— Det er nyttig å få noen utenfra til å se på oss med et litt kritisk blikk, sier Grundekjøn til Fædrelandsvennen.

- Kristiansand har svært mange teknologiarbeidsplasser. Hvorfor vet ikke folk det? spør Hans Geelmuyden, leder for kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese. Foto: Lien, Kyrre

Derfor har han engasjert sjefen for kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese til å granske byens rykte, og onsdag tropper Hans Geelmyuden opp i formannskapet for å hjelpe politikerne med å se seg selv utenfra.— Kristiansandere er veldig fornøyd med å bo i Kristiansand, men grunnen til at de liker å bo der er ikke så godt kjent for andre enn dem selv. Det tyder på at det er mange historier om byen som ikke fortelles, sier Geelmuyden til Fædrelandsvennen.

— Alle har hørt om Dyreparken, sol, sommer og skjærgård. Men Kristiansand har også svært mange teknologiarbeidsplasser. Hvorfor vet ikke folk det? spør han.

Sammen med GK-kollega Kari Kjær, som har erfaring med å blankpusse profilene til Hamar og Romerike, skal han bidra med erfaring og teori, og lede et éndags-seminar der formannskapet selv må finne ut hvordan de ønsker at byen skal fremstå.

Ambisjoner for byen

— Kunsten er å stille de riktige spørsmålene, og så får i finne svarene sammen, sier Geelmuyden som blant annet vil utfordre politikerne til å svare på hvilke ambisjoner de har for byen de neste 10-20 årene, og hvordan dette kan kommuniseres ut til omverdenen.

— Er Kristiansands omdømme godt eller dårlig, eller er det feil? Dette er ting vi skal diskutere, sier GK-sjefen.

Arvid Grundekjøn forsøkte nylig selv å markedsføre byens kvaliteter på egen hånd:— Nå det gjelder byprofilering har jeg jo gjort spede forsøk som har fått en noe blandet mottakelse, humrer han - og sikter til en kommunal skrytevideo som i vinter fikk flengende kritikk av omdømmeeksperter.

I videoen cruiset ordføreren rundt i sin egen båt og snakket i rosende ordelag om byens fortreffelighet, men nå tar han en mer profesjonell angrepsvinkel:

— Jeg har bedt Geelmuyden se på oss med et frisk og skarpt blikk, og håper vi kan få konstruktive ideer til hvordan vi kan gi utenverdenen et mer realistisk bilde av byen - i den grad det mangler, sier Grundekjøn.

Barnas by

Cultiva vedtok i 2011 å gjøre Kristiansand til barnas by, og nylig betalte Visit Sørlandet kommunikasjonsbyrået Backer & Bang for å sette samme stempel på Kristiansand som reisemål.

— Det er kanskje ikke så lett å oppdage at det er noe å gjøre for voksne her?

— Sabeltann og skjærgårdsaktiviteter er utvilsomt godt kjent. Samtidig sier NODE-bedriftene at de får godt med søkere til ledige jobber, og stadig flere studenter søker seg til UiA. Jeg tror vi har en ganske god profil, men det kan være nyttig å få en gjennomgang av hvor kjent Kristiansand egentlig er som næringslivsby, kulturby og universitetsby, sier Grundekjøn.

Hvorvidt onsdagens seminar resulterer i videre arbeid med en helt ny byprofilering, er for tidlig å si.— I første omgang er det bare denne ene dagen, og det foreligger ingen bindinger om noe mer, sier Grundekjøn, som lar kommunen betale 75.000 kroner for seansen.