Fylkesleder Haagen Poppe i Aust-Agder Unge Høyre mener at promillegrensen på saktegående båter bør fjernes. Foto: Reidar Kollstad
Båteier Erik Torjussen synes forslaget er idiotisk. Foto: Magnus Nødland Skogedal

— Dette synes jeg høres idiotisk ut. Jeg har vært glad for den innsatsen som har blitt gjort for å få redusert promillegrensen, sier båteier Erik Torjussen.

Han har lite til overs for forslaget.

— Vårt forslag er å gjøre forskjell på promillegrensen på sjøen. I dag er det 0,8 i promille som er øvre grense uansett hvilken type båt en har. Det er ingen tvil om at raske båter og alkohol er en dårlig kombinasjon, men her på Sørlandet er det kultur med saktegående båter og alkohol, sier fylkesleder Haagen Poppe i Aust-Agder Unge Høyre.

Det var Agderposten som omtalte saken onsdag. Forslaget går ut på å fjerne promillegrensen for båter som ikke går raskere enn 10 knop. Dagens grense for å drikke alkohol på sjøen ligger på 0,8 i promille, og det foreligger også et forslag fra SV om å senke denne grensen til 0,2.

«En fornuftig promillegrense»

Forslaget har fått tittelen «En fornuftig promillegrense», og i introduksjonen heter det: «En viktig del av den sørlandske kulturen er båtturer ut til holmer og skjær. Et eksempel er den svært tradisjonelle «ront elva» i Arendal. En viktig del av disse nærmest rituelle båtturene er pils. De seneste årene har strengere reguleringer, som en konsekvens av stadig flere hurtiggående båter, ødelagt store deler av denne idyllen».

Leder i Arendal Sosialistisk Ungdom, Hanna Mortensdatter Vandeskog, har ingen tro på å fjerne grensen.

— Vi synes dette forslaget er veldig dumt, og hvis det blir innført vil helt klart forårsake flere ulykker. Har en lyst til å ta seg en pils trenger en ikke å være i båt for å gjøre det, sier hun.

Hun kjenner til at båtførere i Arendal har kjørt beruset.

— Det har vært mange som har gjort det, men jeg tror ikke situasjonen blir noe bedre av å gjøre det lovlig. Promillegrensen er allerede ganske høy, så å gjøre den enda høyere ville ha vært en skummel utvikling, sier Mortensdatter Vandeskog.

Ikke overstadig beruset

— Jeg tror heller at det går motsatt vei, jeg ser fram til å få grensen ned til 0,2, sier båteier Torjussen.

Ifølge Poppe var det ikke et problem å kjøre saktegående båt beruset før, og han forventer ikke at en eventuelt fjernet promillegrense kan føre til ulykker nå.

— I gamle dager var det utelukkende sjekter her, og da var det ingen fatale ulykker med dem. Det sier dunk når en kræsjer eller går på grunn, det er ikke spesielt farlig, sier han.

- Ukultur

— Innføring av en slik differensiert grense på sjøen vil bare skape mer forvirring. Vi har ingen tro på at dette forslaget får gehør, trenden blant politikere nå peker heller den andre veien, sier informasjonsleder Frode Pedersen i Redningsselskapet.

Han har ikke hørt om at drikking av alkohol i båt skal være en del av tradisjonen på Sørlandet.

— Å kalle fyllekjøring på sjøen for kultur vil jeg heller kalle ukultur. Hva som var vanlig før i tiden er ikke relevant, for trafikkbildet vi har på sjøen i dag er helt annerledes enn det var før i tiden. Det blir feil å bringe gammel ukultur inn i det moderne båtlivet, sier han.