I Aust-Agder er det kun 18 prosent av barna i alderen 1-4 år som sitter vendt bakover i bilen. I resten av landet er det 46 prosent som følger dette rådet.

— Folk er blitt flinkere til å sikre barna rett og vi har kjørt flere kampanjer. Likevel går det seint. For oss er det underlig at ikke flere er bevisst på dette, sier Paal Ove Sodefjed, leder av Trygg Trafikk i Aust-Agder.

Ifølge Trygg trafikk er småbarnsforeldre i Aust-Agder dårligst til å sette barna bakovervendt i bil, mens småbarnsforeldre i Vest-Agder tredje dårligst (31 prosent). Det kommer fram i en spørreundersøkelse som MMI har gjort for organisasjonen i høst.

Dårlige

De andre tallene som Trygg Trafikk går ut med, er heller ikke spesielt oppløftende. Også når det gjelder bruk av refleks, ligger Agder nederst på tabellen.

— Det er skuffende at vi er så sløve. Vi vet hvor viktig det er med sikkerhet, så dette er en stor utfordring, sier Hans Fredrik Grøvan (KrF) som sitter i Stortingets transportkomité.

De jobber nå med en egen stortingsmelding om trafikksikkerhet - den første på 30 år. Denne skal inneholde konkrete tiltak for å gjøre trafikken tryggere.

— Selv om det har vært en nedgang gjennom mange år, ser vi at det igjen er en økning. Derfor er det viktigere enn noen gang å ha fokus på dette, mener Grøvan som nylig hadde et oppstartsmøte med Trygg Trafikk om temaet.

Farlig

Flere fagfolk har påpekt at sikring av barn i bilen er avgjørende for å få færre ulykker.

— Feil beltebruk er en av årsakene til at barn blir skadd i bilulykker. Er barnet riktig sikret, kan de overleve de utroligste smell. Jeg har sett biler som er trykket 70 centimeter inn i fronten på den andre bilen, der barnet kom så godt som uskadet fra ulykken fordi det satt riktig sikret i stol med rygg, sier Trond Boye Hansen til Bergens Tidende.

Han har vært ambulanse­sjåfør i 40 år og forsker på bilulykker der barn er blitt skadd.

Mer bevisst

Trygg Trafikk har ikke noen god forklaring på hvorfor foreldre er så dårlige til å følge rådene om hvordan barn skal sikres i bil.

— Det kan skyldes manglende kunnskap og bevissthet hos folk. Nå får vi heldigvis en egen stortingsmelding om trafikksikkerhet. Økt bevissthet hos rikspolitikerne kan føre til at folk blir mer opptatt av sikkerhet, mener Paal Ove Sodefjed.

Han betegner trafikkskader som et stort helseproblem.

— Derfor er det viktig at alle ledd er opptatt av temaet. Det gjelder både skole, bilforhandlere og helsestasjonen. Vi har klart å redusere ulykkene mye de siste årene, så det vil kreve stor innsats å få de redusert ytterligere.