— Jeg har aldri opplevd maken i løpet av mine 15 år i bransjen, sier butikksjef Leif Mardon Schellhorn ved Rema 1000 på Lund.

De siste dagene har lavpriskjedene Rema 1000, Kiwi og Coop Extra dumpet prisene på diverse juleprodukter. Blant annet får du nå en pakke surkål for én krone på Rema 1000. Rødkål, pepperkaker, risgrøt, marsipan og gløgg er andre varer som selges til spottpris.

— For oss er dette enkelt: Rema 1000 skal være billigst. Men det er jo kjedelig hvis butikkene går tomme for surkål før jul. Det er stort sett de samme produktene som selges billig hos alle kjedene, sier Schellhorn.

- Tøff bransje

Ifølge VG, som har omtalt priskrigen i flere artikler de siste dagene, har flere reagert på prisdumpingen. Lederen av Bondelaget, Lars Petter Bartnes, har kalt prisnivået «uetisk» og «respektløst» overfor bøndene.

— Rema har sørget for at bøndene får betalt det de skal ha. Så kostnadene går ikke utover noen tredjepart, sier butikksjef Schellhorn.

Som andre butikksjefer er Schellhorn nødt til å sette prisene slik de blir satt av Rema-kjeden sentralt. Også ved Kiwi i Markens gate i Kristiansand er prisene utenfor daglig leder Knud Svendsens kontroll.

- Akkurat nå er det en veldig tøff bransje å drive i. Et par julevarer har blitt oppjustert rundt 50 øre, men ellers er prisnivået det samme som da priskrigen startet, sier Svendsen.

Innførte maksgrense

Resultatet av priskrigen, som startet for fullt 3. desember, er at hyllene på Kiwi og i flere andre dagligvarebutikker nærmer seg rensket for varer. Både hos Rema 1000 på Tangen og Kiwi i Markens er det tomt bak etikettene som viser 1 kroner per pakke surkål. På Kiwis hovedlager er det også tomt for noen produkter, opplyser Svendsen. Om priskrigen er gunstig for butikken, ønsker han ikke å kommentere.

— Våre bestillinger går automatisk, og da vi fikk beskjed om priskrigen var bestillingsfristen for første levering gått ut. Folk har hamstret, og vi har sett oss nødt til å innføre begrensning på mellom tre og fem produkter av hvert slag per kunde, sier Svendsen.

Daglig leder på Kiwi i Markens, Knud Svendsen, kan ikke styre prisene i butikken. Han har likevel valgt å innføre en maksgrense på antall julevarer hver kunde kan ta med seg mens priskrigen pågår. Foto: Eirin Margrethe Fidje

Fornøyde kunder

På Kiwi i Markens er Elin Gundersen i gang med å fylle handlekurven med varer. I helga var det julevarer som ble handlet inn da også hun ble oppmerksom på de lave prisene.

— For oss som forbrukere er det jo bra, og jeg har handlet en del. Jeg ser selvsagt også bøndenes perspektiv, men jeg tenker at så lenge dette bare er kortvarig, er det ikke noe problem. Det kjøres jo alltid tilbud på ulike varer som selges innmari billig, og det er naturlig at julevarene presses nå, sier Gundersen.

At butikkene setter ned prisene på utvalgte produkter for å lokke folk inn i butikken, er ikke noe ukjent fenomen. Schellhorn på Rema 1000 mener likevel at årets priskrig går langt utenfor normalen.

— Men det vi ser nå er en ekstraordinær situasjon. Om vi tjener på dette totalt, er vanskelig å si. Vi oppnår egentlig bare at vi tømmer lagrene våre for enkelte varer, sier Schellhorn.