AUST-AGDER :— Private vaktselskaper tar på seg en tjeneste de ikke har kompetanse, utstyr eller ressurser til å håndtere, sier konstituert leder ved 110-sentralen i Arendal, Rune Vårdal Paulsen, til Agderposten fredag.

Grunnen til at Vårdal Paulsen reagerer er at dersom du er tilkoblet et privat vaktselskap, og alarmen går på eiendommen din, må vekteren som rykker ut først forsikre seg om at det ikke dreier seg om en falsk alarm før han ringer brannvesenet.

— Da kan det fort ta 45 minutter før vekteren er på stedet for å konstatere om det virkelig brenner, sier Vårdal Paulsen.

Må sjekke selv først

Tidligere kontaktet vaktselskapene brannvesenet og ba dem om rykke ut umiddelbart ved brannalarm hos en av sine kunder. Da brannvesenet begynte å fakturere etter unødvendige utrykninger, sluttet de med det.

Mange brannalarmer skyldes nemlig noe annet enn brann, som for eksempel feil i det elektroniske systemet.

— De kommersielle vaktselskapene er profesjonelle aktører som har påtatt seg et stort ansvar i forhold til kundene de skal beskytte mot brann. Da kan de ikke bare ringe brannvesenet for å få utført den kostbare jobben det innebærer å rykke ut til en alarm som viser seg å være feil, sier Rune Vårdal Paulsen til lokalavisen.

En unødvendig utrykning koster nå vaktselskapene over 6000 kroner, ifølge avisen. Derfor har vaktselskapene begynt med å ringe for å «informere» om brann.

– Jeg opplever dette som et spill om hvem som til slutt skal bli sittende med «svarteper», sier Vårdal Paulsen.

Han gjør det klart at brannvesenet ikke vil fakturere privatpersoner som varsler om brann.

Tilbyr egen alarmtjeneste

110-lederen sier også at de kommunale brannvesenene tilbyr alarmtjenester. Her forplikter det lokale brannvesenet seg å rykke ut med en gang de får brannalarmen. Uansett om den er falsk eller ikke.

— Gjennom denne tjenesten går pengene til kommunene, som må bære kostnadene, og ikke til et kommersielt vaktselskap som selger en tjeneste de ikke kan levere, sier Rune Vårdal Paulsen.

Agderposten viser til en brannalarm i Lillesand, der det tok 39 minutt før en vekter fra selskapet G4S var på stedet for å sjekke om det brant. Presseansvarlig i selskapet, Ådne Mauritzen, beklager hendelsen, og sier følgende om hvorfor de ikke ringer 110-sentralen med en gang de får melding om brann.

– Det er ikke sikkert at kunden vil ta den økonomiske belastingen dersom alarmen skulle vise seg å være falsk, sier Mauritzen til avisen.

brann-980 Foto: Vegard Nekstad