Foto: Alan Smillie/ CJP Photo/ Fotolia / Amund Hestsveen

KRISTIANSAND: Bare i høst har to store yachter ombestemt seg, og flere supplyskip fra Nordsjøen har gått til andre havner, fordi det ikke er drivstoff å få i Kristiansand.

Jan Oddvar Skisland (Ap) leder det nye havnestyret. FOTO: ARKIV

— Dette er ingen grei situasjon for Kristiansand, sier Jan Oddvar Skisland, leder for havnestyret i Kristiansand.Han synes det er svært uheldig at kanselleringene nå begynner å tikke inn.

— Ja, jeg er kjent med avlysningene, og slik kan det ikke fortsette, sier han.

Kritisk at en havneby ikke kan tilby drivstoff

Vil vurdere kyststi først

Moldefirma vil overta Shell-anlegget

Må kjøre 33 mil for å fylle Superspeed

Får ikke levere flybensin til Kjevik

BILDESERIE: - Vemodig å legge ned

- Fortgang

Kristiansand står uten et fullverdig drivstofftilbud til både skip- og flytrafikk, og flere hundre tankbiler i måneden kjører nå i skyttel fra Rogaland og Oslo for å skjøte på mangelen.

Hovedårsaken: Shell på Odderøya la ned driften 1. januar 2011. Det har ikke manglet på interessenter fra næringslivet. Minst tre tunge aktører i oljebransjen har ivret etter å overta Shell-anlegget på Odderøya. Nå står moldefirma Moldegaard klar til å overta etter Shell, men teknisk etat vil ikke godkjenne videre drift før en ny reguleringsplan foreligger.

- Vi må få fortgang i dette. Kristiansand kan ikke stå uten et drivstofftilbud til skipstrafikken, sier Skisland.

En rekke kristiansandspolitikere har engasjert seg i saken, som nå ligger i en saksbunke hos teknisk etat. Avgjørelsen står på stedet hvil i minst ett år til.

Mister bunkringer

— Det er flere, større bunkringer med yachter vi har mistet den siste tiden, og det gjelder også flere supplyskip fra Nordsjøen, sier driftssjef Thomas Granfeldt Jr ved Kristiansand havn KF.

— Det er like kritisk som om en flyplass ikke har drivstoff å tilby flyeselskapene. Hvis du ikke får bunkers i en havn, er det å sammenligne med en bensinstasjon som har kvittet seg med pumpene sine for å satse på varesortimentet. Da slutter bilene å komme innom.

Granfeldt frykter drivstoffkrisen kan føre til ytterligere kanselleringer i nær framtid, og at næringslivet også mister tålmodigheten.

- Jeg håper at ikke tidsprosessen blir så lang at Moldegaard som investor og Norske Shell som depoteier mister interessen for Kristiansand havn, sier han.

Saken skal nå ekspressbehandles av havnestyret 6. desember.

— Det er vel kjent for de fleste hvor viktig bunkers og drivstoff er for havna. Å utdype saken nærmere nå når kommunen behandler, og havnestyret holder på å utarbeide et skriv til kommunenstyret, vil være galt av administrasjonen, sier han.

40-årsperspektiv

Teknisk direktør Ragnar Evensen i Kristiansand kommune.

Teknisk direktør i Kristiansand kommune, hevder fortsatt at man må vente med å gi tillatelse til fortsatt drift av Shell-anlegget. Moldegaard vil bygge nye tanker, integrert i fjellsiden, og rive de eksisterende, hvite Shell-tankene. — Det er ikke akkurat småtteri som skal settes opp. Vi er innstilt på å få saken løst, men når man vil bygge store installasjoner i strandsonen, er det noe man må regne med blir behandlet ordentlig, sier teknisk direktør Ragnar Evensen.

- Blant annet en tursti?

— Ja. Turstien er også en del av bildet, men det er ikke det viktigste: Hvordan blir dette visuelt, hvilke sikkerhetskrav anno 2011-2012 må det tas hensyn til, hvordan forholder dette seg til nabobebyggelsen som kommer opp på silokaia, med mer. Vi handler så raskt vi kan, men uansett vil ikke de nye tankene være oppe i morgen, sier han.

Evensen understreker at målet er ett oljeanlegg i byen.

- Og det er ikke Odderøya egnet til. Det er store investeringer det er snakk om, og vi må se dette i et 40-årsperspektiv, sier han.

- Havna og havnestyret frykter at byen mister viktige anløp, og at konkurransesituasjonen svekkes uten dette tilbudet?

— Det er vel kanskje en stemme som er blitt litt tydelig fra havna nå i det siste. Det er litt spesielt at man kommer på denne idéen litt etter at Shell legger ned. De kunne kanskje ha vært tydeligere på dette tidligere?

- Det er vel en bekymring som ble flagget tidlig av havneadministrasjonen for over ett år siden?

— Uansett, nå er Shell lagt ned, og det er ikke fremmet et forslag for å åpne anlegget igjen før nå i det siste, sier Evensen.

- Molbo

Medlem av havnestyret, Atle Drøsdal (Krf)

Atle Drøsdal , havnestyremedlem og bystyrepresentant for Krf, reagerer på at det skal brukes tid på å utrede en kyststi i arbeidet med reguleringsplanen for Odderøya depot.

— Mitt ståsted er at det er allerede tursti ut til fyret. Den går over øya. Og Odderøya har jo ikke akkurat mangel på turstier. Så hvorfor ta bort en viktig del av Kristiansand havns næringsgrunnlag, kun for at man skal kunne få nok en tursti? sier Drøsdal.

Han mener depotet på Odderøya fint kunne vært drevet videre i år uten en reguleringsplan, all den tid det ikke er snakk om en bruksendring av området.

- I tillegg kommer risikoen ved å benytte tankbiler til å kjøre drivstoff til fly og skip Norge rundt.

Selv bruker Drøsdal Odderøya mye.

— Jeg elsker både øya og vaflene man kan spise der ute. Men ser absolutt ikke noen grunn for den ekstraruten langs sjøen. Å kreve omregulering av området når man skal bytte ut noen ruvende tanker med noen som skal ruve mindre i terrenget, det er jo helt molbo. Med fare for å fornærme molboene, sier han.