KRISTIANSAND: Fram til 1. desember blir det tre til fire sprengsalver i uka på byggetomta til leilighetsprosjektet Otra Amfi, et meget sårbart punkt siden E 18 må stenges.

– Det verste scenariet er at noe skal rase fra tunneltaket slik at den må stenges i en periode, men rystelsene har hittil vært svært beskjedne, opplyser anleggsleder Raymond Lund fra entreprenøren Br. Reme.

Sprengingen vil pågå mandager, onsdager og torsdager i tidsrommet 19.00 til 22.00, og lørdager klokken 07.00 til 10.00. I praksis vil som regel salven bli avfyrt en time ut i økten, og veien blir stengt i ti minutters tid.

– Hvis rystelsene er over grenseverdiene, må vi inn med geolog og befare tunnelen. Da blir enten trafikken ledet gjennom det ene tunnelløpet, eller gjennom byen, forklarer anleggslederen til fvn.no.

Fjellet som skal sprenges nærmest tunnelen, ligger kun 15 meter fra tunnelveggen.

Øvre grense er på 40 mm/sekund, og av de fire salvene som hittil er avfyrt, lå høyeste målte verdi på 17. Det er tre rystelsesmålere i tunnelen, og en i bebyggelsen bak. Verdiene sjekkes per sms, slik at veien fort kan åpnes igjen hvis verdiene er innenfor.

Nesten 20.000 kubikkmeter av Fergefjellet, tett på 3000 lastebillass med stein, skal fjernes med sprengkraft. Dermed ryker, om ikke hele foten, så et par tær av Baneheia. Man regner med at 20–25 sprengsalver skal rekke, og arbeidet vil pågå i et par måneders tid.

I Statens vegvesen er nervene ganske så rolige, til tross for at 35–40.000 biler passerer dette punktet per døgn:

– Det skal ikke være noen reell fare for at noe faller ned. Fjellet er grundig undersøkt av geologer i forkant, forklarer overingeniør Dag Øystein Løyning til fvn.no.

20 personer må til for å sperre av tunnelåpninger. Geologen som står parat til å sjekke tunnelen er identisk med daværende prosjektleder for Statens vegvesen, Egil Tveide. Få, om noen, kjenner Baneheitunnelen bedre enn ham.

43 av 60 leiligheter er solgt i Otra Amfi, som ferdigstilles første kvartal 2013.