KRISTIANSAND: — Vi merker ikke noe til finanskrisa, det er som alltid stor pågang. Folk tenker gjerne større enn tidligere, sier salgssjef Morten Dalen i Best Event AS.

Selskapet er så vidt i gang med å arrangere julebord, og sier at de fleste tenker stort både i forhold til underholdning, arrangement og antall personer. Det største julebordet er for 500, og som alle andre får de et skreddersydd program. Navn eller smakebiter fra de ulike julebordene vil imidlertid ikke Dalen ut med.

— Jeg kan ikke røpe programmet, for flere selskaper holder dette hemmelig for ansatte. Bare ledergruppa vet innholdet, forklarer Dalen.

Utenlands

En del av kundene deres reiser utenlands, og turer til København, Paris og Milano er alt booket for heldige arbeidstakere. Tradisjonelt er julebordene i november og desember, men noen velger å ta turen i januar.

— Det er lettere å gjennomføre etter jula. Du vet like godt som meg at de fleste helgene fremover er booket, så da flytter en det for å få kalenderen til å gå opp, sier salgssjefen.

Han kan ikke gi noen snittpris for et julebord, men sier at en kan få det rimelig eller så dyrt en vil. Mens Best Event AS har spesialisert seg på store arrangementer, tar Team Event AS seg av de litt mindre selskapene.

Kreativt

— De julebordene vi har er mindre grupper som vil ha noe annet enn en A4-hotellpakke, kommenterer prosjektleder Kurt Jahnsson.

Mens noen av kundene leier luksussalen på Fønix for å se film, vil andre drikke gløgg rundt bålet. For de fleste følger så et godt måltid.— Vi gir kreative innspill til hva som skjer og er gøy å få med seg. Deretter syr vi sammen en annerledes kveld, forklarer Jahnsson.

Betaler for det uvanlige

Musikklek, live band, trylling, sjonglering, stand-up og aktiviteter med lagbygging er blant aktivitetene.

Etter finanskrisen i 2008 har ting tatt seg opp igjen.

— Vi føler ikke at det er noen ny krise, snarere tvert imot. De er villig til å betale for de rette tingene, og får de noe ekstra utenom det vanlige er det absolutt vilje til betaling, sier prosjektlederen.

Hotellene

For de fleste hotellene starter julebordsesongen i midten av november, og også de melder om økt pågang.

— Du skal lete lenge etter en ledig kveld på Gladkjøkkenet. Det er noe ledig i Klubben og i våre mange selskapslokaler, men per i dag er det en økt etterspørsel og innbooking i forhold til i fjor, sier markedssjef Anne Kristin Tjørve hos Hotel Norge.

Caledonien har høy partyfaktor. Foto: Tore-André Baardsen

Deres gjester ønsker i hovedsak god mat, musikk og kanskje litt underholdning. På Caledonien er det show hver helg fram til jul.— Vi har 50 prosent mer solgt enn i fjor. I tillegg har vi begynt sesongen litt med høstshow, sier hotelldirektør Finn Berstad.

Partyfaktor

Første offisielle julebord er 30. november, men mange bruker også helgene med høstshow som det samme. Foreløpig har de solgt mest billetter til showet med Rune Andersen 23. og 24 november, men da står det indrefilet på menyen.

— Vi har musikk og dans alle julebordhelgene, og de fleste blir etter middag. Man tjener på alt kundene legger fra seg, og det er viktig at de drikker etter maten. Vi liker høy partyfaktor på Caledonien, sier Berstad.

Også Thon Hotell Wergeland er fornøyd med pågangen. De arrangerer vanligvis julebord for grupper på mellom 15 og 20. — Vi feirer et år og er veldig fornøyde. Mange små firmaer som brukte oss i fjor bruker oss også i år, sier daglig leder Simon Nahiri.