FERDIG ASFALTERT: Tunnelløpet i Vågsbygdporten, som går fra Kolsdalen til Vågsbygd, er nå ferdig asfaltert. Hovedveien går til venstre i bildet, mens avkjøringen til E 39 ligger til høyre. 15. februar åpner tunnelløpet for trafikk. Wilfred Ånonsen er byggeleder i Statens vegvesen, region sør. Foto: Torstein en
FLERE LAG: Det skal legges fire lag asfalt på Vågsbygveien. På bildet, tatt ved Kolsdalen, ser man at det er lagt tre lag med asfalt. Foto: Torstein en
ASFALTERT: Rundkjøringen i Hannevika tas i bruk samtidig som det ene tunnelløpet i Vågsbygdporten åpnes for trafikk 15. februar. Foto: Torstein en
TAR FORM: Byggelder Wilfred Ånonsen dokumenterer progresjonen i anleggsgropa i Vågsbygd. Foto: Torstein en

KRISTIANSAND: — I tre sammenhengende uker har det blitt lagt veldig mye asfalt, forteller byggeleder Wilfred Ånonsen i Statens vegvesen, region sør.

Ånonsen er ansvarlig for veiarbeidet på den nye Vågsbygdveien, og viser oss villig rundt på et anleggsområde med stor aktivitet.

To team

De siste ukene og dagene har to team med asfaltarbeidere forvandlet grå grusveier til sorte, blanke asfaltveier. Bilistene som hver dag kjører forbi den store anleggsgropa, har begynt å se konturene av hvordan milliardprosjektet vil se ut når det er ferdig.

(Les mer under bildet)

JOBBER FOR FULLT: To team med asfaltarbeidere har har de siste ukene jobbet for fullt med å asfaltere den nye Vågsbygdveien. Foto: Torstein en

Asfaltsesongen går nå mot slutten. Rundt 1. desember stopper vanligvis produksjonen av asfalt, avhengig av vær og temperatur. Derfor jobbes det nå på spreng, og i løpet av denne uka skal det meste av asfaltarbeidet være fullført.— Asfaltsesongen avsluttes før kulda setter inn, påpeker Ånonsen.

Asfaltteknologi

Når det legges ny vei, bygges veien opp av fire lag med asfalt. Topplaget eller slitelaget er det viktigste laget. Dette laget må ikke legges når det er kaldere enn fem grader celsius i lufta. Årsaken er at asfalten ikke skal bli for porøs, noe som skyldes dårlig komprimering i kaldt vær. Under topplaget er det tre andre lag med asfalt (se faktaboks).

Det er lagt fire lag med asfalt i tunnelen som nå nærmest er ferdig. På resten av anleggsområdet legges det foreløpig kun tre lag.

— Når anleggsarbeidet går mot slutten, legges det fjerde laget. Dermed kan vi forsegle de andre lagene og skjule eventuelle justeringer på veien og skjøter, forklarer byggelederen.

(Les mer under bildet)

ASFALTERT: Rundkjøringen i Hannevika tas i bruk samtidig som det ene tunnelløpet i Vågsbygdporten åpnes for trafikk 15. februar. Foto: Torstein en

I løpet av anleggsperioden skal det legges 40.000 tonn asfalt på de nye veiene, noe som tilsvarer 2500 lastebillass. Prislapp: 30 millioner kroner. Så langt er over halvparten av den totale mengden asfalt blitt til vei.

Åpner 15. februar

Det gjenstår mye arbeid før en ny fase av arbeidet med den nye Vågsbygdveien trer i kraft; en fase hvor den ene tunnelen, som går fra Kolsdalen til Vågsbygd, skal tas i bruk. Åpningsdatoen er satt til 15. februar. Denne tunnelen er nå ferdig asfaltert. Før den kan åpnes, må blant annet lysarmaturer, skilt, lysregulering og vifter værer ferdig montert i tunnelen.

I desember 2013 åpnes begge tunnelløpene i Vågsbygdporten for trafikk.