SIRLIG PAKKET: 100 slike konteinere skal pakkes med maskindeler fra Hunsfos. Det tar to måneder før de er fremme i Malaysia. Foto: Kristin Ellefsen
EGNE SNEKKERE: Wong Sai Hoong (nærmest til høyre), Cheng Chee Kheng og Yau Tian Song (i bakgrunnen) snekrer paller for harde livet. De har bestilt halvannen semitrailer med materialer. Foto: Kristin Ellefsen
FINMEKANIKK: Enkelte av maskindelene kuttes fra hverandre i Vennesla og sveises sammen igjen i Malaysia. Noen av delene er så finjusterte at de må settes sammen med et avvik på maksimum 0,02 millimeter. Foto: Kristin Ellefsen
VELORDNET: Det virker travelt når de malaysiske arbeiderne går til og fra arbeidsoppgavene sine på Hunsfos fabrikker. Foto: Kristin Ellefsen
KALDT: Yau Tian Song (t.v.), Wong Sai Hoong og Cheng Chee Kheng synes alle det er en smule kaldt i Norge i forhold til hva de er vant til i hjemlandet. Foto: Kristin Ellefsen
LANGE DAGER: Prosjektleder Chua Huez Hooi håper de blir ferdige så fort som mulig med jobben i Vennesla. Chew Ai Seng (ryggen til) har ikke vært i Europa før og bruker hver ledige time til å fotografere. Han skryter av den rene luften og det grønne gresset. Foto: Kristin Ellefsen
FULL OVERSIKT: En liten titt på organisasjonskartet forteller at det er arbeidere med mange forskjellige fagkunnskaper som er på Hunsfos for å demontere maskinene. Foto: Kristin Ellefsen
ETT TONN: Ris er en helt nødvendig bestanddel i det malaysiske kjøkkenet. Mer enn ett tonn ris kommer til å bli fortært de to månedene arbeiderne er her. Foto: Kristin Ellefsen
MERKING: Alle delene som demonteres merkes og fotograferes. På denne måten skal det ikke være tvil om hva som skal hvor når maskinene settes sammen igjen. Foto: Kristin Ellefsen

VENNESLA/HUNSØYA: — Vi regner med å sette til livs over ett tonn ris mens vi er her, og slakteren fikk en bestilling på et halvt tonn med ribbe, sier Tan Eng Nam med et smil.

Han er en av rundt 50 arbeidsfolk som har tatt turen fra Malaysia til Vennesla for å sørge for at papirmaskinene finner veien til sine nye eiere på andre siden av jordkloden.

— Først merker vi de forskjellige maskindelene, deretter fotograferer vi hele maskinen og til slutt demonterer vi hele greia og sender den i konteinere hjem til Malaysia, sier Nam. Og fortsetter:

SIRLIG PAKKET: 100 slike konteinere skal pakkes med maskindeler fra Hunsfos. Det tar to måneder før de er fremme i Malaysia. Foto: Kristin Ellefsen

— Det skal helst gå så fort som mulig.

Puslespill

De har dårlig tid. Om 16 måneder skal maskinene fra Hunsfos rulle ut papir i Penang-provinsen i Malaysia.— Det tar cirka to måneder fra vi sender konteinerne herfra og til de når fram til Malaysia. Når de kommer dit legger vi alle delene på et gulv slik at vi ser at alt er der. Deretter bygger vi opp maskinen igjen. Bit for bit, sier Nam.

Og det er ikke mye slingringsmonn de har når maskiner skal demonteres og monteres på nytt.

EGNE SNEKKERE: Wong Sai Hoong (nærmest til høyre), Cheng Chee Kheng og Yau Tian Song (i bakgrunnen) snekrer paller for harde livet. De har bestilt halvannen semitrailer med materialer. Foto: Kristin Ellefsen

— 0,02 millimeter, sier malaysieren og viser ei lita glipe med fingrene.- 0,02 millimeter?

— Ja, det er det maksimale avviket, sier Nam.

Spikrer paller

Selskapet han jobber for, MUDA Paper mills, har sendt opp snekkere, ingeniører, elektrikere, sikkerhetsfolk og til og med en kokk for at hele operasjonen skal gå så smurt som mulig. Maskindelene skal fylle 120 konteinere. De største delene må stå på egne rigger på dekk. For at lasten skal stå stødig under overfarten, spikrer snekkerne paller i fleng.

FINMEKANIKK: Enkelte av maskindelene kuttes fra hverandre i Vennesla og sveises sammen igjen i Malaysia. Noen av delene er så finjusterte at de må settes sammen med et avvik på maksimum 0,02 millimeter. Foto: Kristin Ellefsen

— Vi har bestilt halvannen semitrailer med materialer, sier Cheng Chee Kheng.Han er en av tre snekkere som dundrer løs med hammer og spiker for å produsere paller på samlebånd. Selv om vi skriver midten av september, har han tatt på seg lua.

— Cold, sier han og viser med hele kroppen at en tidlig høstdag i Norge og Malaysia er to helt forskjellige ting.

Kaldt og dyrt

Temperaturen er for øvrig et samtaletema som går igjen blant de femti arbeiderne som befinner seg på Hunsfos. Temperaturen og prisnivået.

— Det er veldig dyrt her. Vi var på kinarestauranten i Vennesla lørdag, sier en av prosjektlederne, Chua Huek Hooi.

VELORDNET: Det virker travelt når de malaysiske arbeiderne går til og fra arbeidsoppgavene sine på Hunsfos fabrikker. Foto: Kristin Ellefsen

Han sier ikke mer enn det.

"Kort" lørdag

Han har vært i Europa før og kjenner til forskjellene mellom de to kontinentene. For Hooi handler det om å bli ferdig på tiden. Derfor arbeider, spiser og sover arbeiderne på Hunsfosområdet. Administrasjonsbygget er gjort om til kombinert soveavdeling, kantine og kjøkken.

— Vi jobber 12 timer seks dager i uka. Lørdager har vi kort dag, sier Hooi.

KALDT: Yau Tian Song (t.v.), Wong Sai Hoong og Cheng Chee Kheng synes alle det er en smule kaldt i Norge i forhold til hva de er vant til i hjemlandet. Foto: Kristin Ellefsen

— Hvor lenge jobber dere da?- Bare åtte timer, sier han med et smil.

"Slow"

En forsiktig antydning om at hele operasjonen virker effektiv og velsmurt, blir møtt med lett hoderisting.

ETT TONN: Ris er en helt nødvendig bestanddel i det malaysiske kjøkkenet. Mer enn ett tonn ris kommer til å bli fortært de to månedene arbeiderne er her. Foto: Kristin Ellefsen

— Det kunne gått fortere. Jeg håper virkelig vi blir ferdige før snøen kommer. Hvis ikke vi klarer det blir det både "cold" og "slow" på en gang. Det har vi ikke tid til, sier Hooi. Fakta

Fra Vennesla til Malaysia:

Fabrikkområdet på Hunsøya er på 76.000 kvadratmeter.

I Malaysia skal de tre papirmaskinene settes opp i et bygg som er på 5800 kvadratmeter.

Prisen for å heise ut den største papirtrommelen fra fabrikken i Vennesla er på fem hundre tusen kroner. I alt tre papirmaskiner skal skipes fra Norge til Malaysia.

Fabrikken i Penang-provinsen i vest-Malaysia skal stå klar til å produsere ved inngangen til 2014. Arbeidet med selve fabrikken er ikke påbegynt ennå.