MANDAL: — Vi rekker over en større spennvidde når vi annonserer på Facebook enn i de tradisjonelle kanalene, sier driftsleder ved Hr. Redaktør i Mandal, Ingvild Wetrhus Thorsvik.

I forrige uke la hun ut melding på Facebook om at restauranten trenger en bartender. Hun ønsker en trent bartender, og mener at sjansen for å finne en godt kvalifisert arbeidstaker er større via Facebook fordi hun også når ut til folk i andre byer og steder.

Første gang

— Men det er første gang vi kun tar i bruk Facebook som arena for å søke etter folk. Tidligere har vi støttet oss til avisannonser i tillegg. Men vi ser at Facebook er en fantastisk god måte å nå ut til folk på, og at man treffer de aller fleste. I høst startet vi med fredagsquiz, og foruten et oppslag i lokalavisen, har vi bare annonsert via Facebook. Oppmøtet er over alle forventinger, sier Wetrhus Thorsvik.

Restauranten har hatt Facebookprofil i noen år, men det er først etter sommeren at det er satt inn et støt for å gjøre siden enda bedre.

— Vi mener Facebook er viktig for oss av tre grunner: Tilbakemelding, promotering og nettverk. Vi når ut til de aller fleste, og selv om det er gratis å bruke Facebook, bruker vi likevel en god del ressurser på dette arbeidet. Så helt gratis blir det likevel ikke, sier driftslederen.

I tillegg til bartender, trenger hun også servitør, og så langt har hun fått flere tilbakemeldinger fra interesserte.

— Men svarene kommer ikke via Facebook. Henvendelsene kommer nok i de mer tradisjonelle kanalene, som en samtale, en telefonoppringning, en sms eller en mail, sier Wetrhus Thorsvik.

Være til stede

Førstelektor på BI, Cecilie Staude, er ekspert på markedsføring og bedrifters bruk av sosiale medier. Sammen med statsviter Svein Thore Marthinsen, arbeider hun i disse dager med boka "Sosial kommunikasjon - Personlig. Samtale. Verdi."

— Jeg mener at alle bedrifter som søker etter folk, må være til stede på de arenaer der folk er. Nesten tre millioner av oss er på Facebook, og vi bruker Facebook til å hente informasjon om arbeidslivet og den aktuelle arbeidsplassen. Vi bruker Facebook til å avkrefte eller bekrefte det den tradisjonelle stillingsannonsen lokker med, sier Staude.

Hun tror at jobbannonser i tradisjonelle kanaler vil tape terreng i forhold til sosiale medier i fremtiden.

— Det handler om flere ting. Bedriften må for det første være på den arenaen fremtidens potensielle arbeidstakere befinner seg, og selv om det fortsatt er mange som leser jobbannonser på finn og i aviser, så vil sosiale medier på sikt utkonkurrere disse. I tillegg handler det om økonomi. Det er dyrt å annonsere i avis, mens det er gratis å posisjonere seg på Facebook samtidig som du når ut til enormt mange i rekordfart, sier Staude.

Hun legger til at man i det siste har erfart at folk selger boligen sin på nett, og visningen foregår på Youtube.

— Det er nok et eksempel på at vi har et helt annet krav til innhold i dag enn vi hadde for få år tilbake. Jeg tror det fortsatt vil være fornuftig for mange bedrifter å annonsere på papir og nett, men hadde jeg måttet velge, hadde jeg valgt Facebook. Velger du bort sosiale medier i 2012, da går du glipp av veldig mye, mener Cecilie Staude.