AGDER: I kveld la veivesenet fram et dokument for Agder-fylkene, Telemark, Vestfold og Buskerud hvor de synliggjør hvilke behov det er i Nasjonal Transportplan for perioden fra 2014 til 2023. — Tryområdet på E 39 er området som er høyest prioritert, sier regionvegsjef i Statens vegvesen region sør, Kjell Inge Davik, til fvn.no.

Ifølge tiltaksbeskrivelsen ber veivesenet om at det vurderes tunnel mellom Try og Holmenfoss.

Omkom etter steinsprang

17 rasutsatte punkter på hovedveinettet er vurdert og på topp ligger Trybakken mot Holmenfoss i Søgne. Prislappen for å forhindre rasfare i fremtiden er beregnet til 150 millioner kroner.

Sommeren 2010 omkom en mann etter at bilen han kjørte ble truffet av steinsprang. Steinen som raste ut var omtrent 15-20 centimeter stor, men ble fatal for en kristiansander som passerte da steinen raste ut.

— Prosjektet er blant dem med høyeste prioritet. Også på landsbasis er det et av de høyest prioriterte stedene. Det kan være at prosjektet kommer før NTP, sier Davik.

Langs riksveinettet mener Statens vegvesen at det må brukes 153,6 millioner i Vest-Agder og 28,8 millioner i Aust-Agder.

På fylkesveinettet meldes det behov for 235,2 millioner kroner i Vest-Agder og 57,5 millioner kroner i Aust-Agder.

Vil legge om vei og tunnel

Størst behov for rassikring mener veivesenet at det er før Bjørkåstunnelen i Sirdal. 121 millioner skal det være behov for dersom snøskred, steinsprang og is skal holdes unna. Veivesenet mener at vei og tunnel må legges om for å sikre en trygg vei.

Stredefjellet i Marnardal, Lastad - Skreli i Lyngdal, Gydalen i Flekkefjord, Heddeviki i Bygland og Skåre-Viki i Bygland er andre områder hvor veivesenet mener at det må brukes mellom 11 og 14,5 millioner kroner.

— Nasjonal Transportplan varer fra 2014 til 2023 og går inn i grunnlagsdokumentet som er med i totalen. NTP blir lagt fram av regjeringen i 2013 og det som må prioriteres blir synlig i 2014-budsjettet, sier Davik.