KRISTIANSAND: Det er 20. desember. Superspeed ligger til kai, og passasjerer og kjøretøy fyller skipet.

Politiet får melding om at en person med våpen er ombord. Flere personer skal ha sett vedkommende.

Siden det er kort tid siden Norge ble rammet av terror, bryter det ut panikk og folk begynner å flykte fra ferja.

Dette er ett av flere scenarier som ble rullet ut under gårsdagens øvelse i Kristiansand havn.

— Hvordan gikk øvelsen?

— Vi øvde på varslingsprosedyrer og informasjon. I den nevnte deløvelsen konkluderte politiet med at man kunne tømme ferja i kontrollerte former, sier driftssjef Thomas Granfeldt Jr ved Kristiansand havn, som koordinerte øvelsen.

Beredskapsøvelse

Den årlige beredskapsøvelsen i havna gjennomføres for at alle implliserte parter kan stå rustet til å møte ulike trusler.

Det ble i går øvd på hvordan man reagerer på ulike scenarier, som:

  • Bevæpnet person ombord på Superspeed

  • Mulig bombekoffert på fergeterminalen

  • Brann på biloppstillingsplassen ved Color Line

  • Brann på ferge / skip

  • Havarert skip

  • Kollisjon mellom skip og kai

  • Mann over bord

  • Oljeutslipp

Nytt system

Nå har Kristiansand havn tatt i bruk sin nye beredskapsportal, som varsler samordner alle instansene: Politiet, Tollvesenet, fergeselskapene og kommunen .

Systemet er levert av Geoport, og scenariene er utarbeidet av Nordic Crisis Management er havnas RSO (Recognised Security Organization), som foretar sårbarhetsvurderinger i norske havner.

- Alle aktører kan samarbeide i ett og samme verktøy, og vi har full oversikt over hvilke tiltak som iverksettes, sier driftssjef Thomas Granfeldt Jr ved Kristiansand havn.

Systemet innbefatter blant annet et automatisk varslingssystem:

- Med det nye systemet kan vi skrive hvilke meldinger som skal gis ut til alle involverte, og så omgjøres beskjeden til en mekanisk damestemme, denne talepostmeldingen blir så sendt til alle involverte i sikkerhetsplanen, forklarer Granfeldt.

Under øvelsen der en mann med pistol oppdages ombord på Superspeed, og det blir raskt tatt stilling til følgende spørsmål:

  • Hvilke umiddelbaretiltak iverksettes

  • Hvordan eransvarsdelingen i Kristiansand Havn?

  • Hvordan skalsamarbeid/rollefordeling med nødetatene være?

  • Hvordan håndterespassasjerer?

  • Hvordan skal man håndtere media i denne krevende situasjonen?

— Vi blir stadig bedre sammen, og med det nye verktøyet blir det enklere å oppdage svikt i sikkerheten og i rutinene, sier Granfeldt.

- Har dere oppdaget noen hull?

— Ja. Det har vi. Heldigvis oppdager du feil og mangler når du øver. Feilene lå i varslingssystemene, sier han.