MANDAL: – Det skal bli veldig godt å få dem i passasjertrafikk, sier kaptein Konrad Olsen fra Veolia Transport. Det er han som fører Fløyfjell mot Harstad, og det var også han som satt i kapteinssetet da Sollifjell havarerte.

I går formiddag foregikk forberedelsene til avgang ved verftet til Båtservice på Vestnes i Mandal. Båtene skulle reist alt da, men dårlig vær på Vestlandet bidro til å utsette avreisen.

– Derfor drar vi torsdag morgen, sier Olsen.

Første økt

De tok likevel fatt på aller første økt på reisen nordover ved å flytte båtene fra Vestnes til Båtservices hovedanlegg på Gismerøya. Ventetiden ble brukt til flere tester, og dessuten ble deler av et defekt ventilasjonssystem på Fløyfjell byttet ut i natt.

Turen til Harstad vil ta tre dager, fordelt på like mange etapper. Det er tre personer fra rederiet på hver av båtene, samt to fra Båtservice som skal passe på at alt går bra. Ved ankomst Harstad vil båtene bli klargjort og mannskapet lært opp.

– Båtene vil bli satt i rute mellom Harstad og Tromsø så raskt som mulig, kanskje allerede før påske, sier daglig leder for Veolia Transport, Stig Solheim.

Han ser fram til å få båtene i drift, ikke minst fordi det har kostet rederiet dyrt å ha innleide båter som i tillegg har brukt langt mer drivstoff enn de nye båtene fra Mandal vil gjøre.

Irritert

For kaptein Olsen blir det en spennende tur nordover, selv om han har over 30 års fartstid som sjømann.

– Båtene er godkjente på alle vis og bygd med dobbel forstrekking i forhold til regelverket, påpeker han.

Ut av intet

Han er irritert over diskusjonen som kom etter havariet i fjor, der blant annet Båtservice mente at han må ha kjørt for fort i bølgene.

– Poenget var at det var nesten flatt hav med bare en halv meter høye bølger. Skaden som oppsto kom helt ut av intet, sier Olsen.

Nå som da forholder han seg til regelverket som sier at han kan kjøre båten i 33 knop i ½ meter høye bølger. Han må så gradvis senke farten ved høyere bølger, og må søke nødhavn om de blir over 2½ meter.

Gå seg til

Med seg om bord har han kaptein Odd Lorentsen som skal ha kommando på hurtigbåtene mellom Harstad og Tromsø. Gallupmålinger avisen Nordlys har gjort har vist at passasjerene er svært skeptiske til båtene etter Sollifjell-havariet.

– Men jeg tror det vil gå seg til. Dette er meget sikre båter, og skepsisen vil gå over når folk skjønner at de er trygge, sier Lorentsen.