LILLESAND: — Dette er absolutt et realistisk prosjekt, som vi håper å få på plass i løpet av halvannet år, sier ordfører Arne Thomassen (H).

Sammen med resten av Lillesand Høyre har han programfestet et nytt "park and ride"- anlegg på Kjerlingland. Anlegget, som vil bestå av en parkeringsplass og bussholdeplasser, må plasseres på nordsiden av E 18, mener Thomassen.

— Det er her den såkalte sykehustomta ligger. Det vil passe bra med et slikt anlegg her, fordi vi tror at det i fremtiden skal bygges en stor, offentlig institusjon på denne siden av E 18, sier Lillesand-ordføreren.

- En suksess

Fra før har Lillesand to slike pendleranlegg - ett på Gaupemyr og ett ved Borkedalen.

— Anlegget ved Borkedalen har blitt en suksess. Og det tror jeg også et tilsvarende anlegg på Kjerlingland vil bli. For folk som bor vest for Lillesand sentrum vil det være naturlig å kjøre til Kjerlingland, sier Arne Thomassen.

Planen er at utbyggingen skal finansieres med ATP-midler (Areal-, og transportplansamabeid mellom kommunene i Kristiansand-regionen).

Sju millioner kroner

Øystein Holvik, som er miljøvernsjef i Kristiansand og sitter i ATP-sekretariatet, forteller at en del av de 60 millionene Kristiansand kommune fikk som belønningsmidler for å innføre rushtidsavgift er øremerket "park and ride"-anlegg.

— Vi har cirka sju millioner kroner igjen til slike formål, og de haster det litt å få brukt opp. Byggearbeidene bør påbegynnes i løpet av neste år, sier Holvik.

Men han kan likevel ikke garantere at Lillesand får et fullfinansiert anlegg på Kjerlingland.

Han nevner at Flekkerøy, Hornnes og Birkeland også er kandidater til å få slike parkeringsplasser.

— Vi må se på hvilke anlegg som kan realiseres raskt, og også se på hvor stort behovet er på de forskjellige plassene. I tillegg må vi vurdere hvor mye de forskjellige kommunene allerede har fått i ATP-tilskudd, sier Holvik.

Effektive tiltak

Miljøvernsjefen mener "park and ride"-anlegg i nabokommunene til Kristiansand er effektive tiltak for å få ned rushtrafikken inn til byen.

— Dette alene løser ikke rushtidsproblemene, men det er gode virkemidler. Vi ser at det har blitt populært der det har blitt etablert. Mange pendlere parkerer bilene sine og tar buss eller kjører sammen med andre kolleger inn på jobb.

— "Park and ride" på Kjerlingland er et viktig prosjekt. Vi mener dette vil gi flere innbyggere mulighet til å ta buss og det vil gi økonomiske og miljømessige gevinster, sier Arne Thomassen, som innrømmer at den nye bomstasjonen mellom Lillesand og Kristiansand gjør det ekstra aktuelt for mange å vurdere andre løsninger enn å pendle med bil inn til Kristiansand.