KRISTIANSAND: Tirsdag denne uka diskuterte oppvekststyret i Kristiansand om mobberegelverket skulle skjerpes ytterligere. Det ble nedstemt, men under den politiske diskusjonen understreket kommunen at de siden 2005 har hatt anledning til å flytte mobbere til andre skoler.

— Det har vi også gjort i noen få tilfeller. Det dreier seg om under fem i den perioden vi har hatt anledning, opplyste Svein Kvernes fra oppvekstkontoret.

- Feil fokus

Førsteamanuensis Ingrid Lund ved UiA har forsket på mobbing i flere år og skrevet lærebok om temaet. Hun mener flytting av mobbere knapt bør kalles en siste utvei.

— Fokuset blir helt feil når løsningen på problemet blir å flytte mobbere til andre skoler. Man må i stedet fokusere på et inkluderende læringsmiljø med tydelige voksenpersoner. I tillegg er det avgjørende at skoleledelsen har fokus på problemet. Det er svaret på hvordan man hindrer mobbing, sier Lund til Fædrelandsvennen.Lund mener det er skolen som har sviktet når elever får mobbe over tid.

— Mobbing starter ikke med et knips, men er et resultat av en negativ prosess som har fått utvikle seg uten at voksne har grepet inn, sier Lund.

Mobberen trenger hjelp

Forskeren sier all erfaring tilsier at mobbesaker løses raskest og best jo tidligere den negative adferden blir stanset.

— Barn og unge som mobber har ofte utfordringer i livet og trenger som hjelp for å endre adferd. Da er det avgjørende at voksne ser hva som skjer og griper inn, sier Lund.

— Men hva når tiltak er satt inn og mobbingen bare fortsetter?

— Jeg har ingen problemer med å forstå at foreldre blir frustrert i slike situasjoner. Det som ofte er problemet er at foreldre varsler om mobbing gang på gang uten at det blir satt inn tiltak. Dermed topper konflikten seg og ting går i vranglås. Da kan det være fristende å flytte mobberen til andre skoler for å bli kvitt problemer. Men i realiteten flytter man bare problemer videre, sier Lund.

Sjeldent en god løsning

Hun mener det kun i ekstreme tilfeller kan være hensiktsmessig å flytte på mobbere.

— Det finnes saker hvor man har sett at et miljøskifte kan være riktig, men det er svært sjeldent. All erfaring tilsier at det beste er å jobbe seg gjennom situasjonen ved at skolen ansvarliggjøres og tiltak blir satt inn, sier hun.