Lastebilsjåføren kommer neppe til å velge Holteveien på sin neste tur, selv om gps-en skulle foreslå det. Foto: Irene Svozilik
Lastebilsjåføren kom kjørende på Holteveien i Randesund da han skled ned på siden av veien, traff en bergkant og fikk tre av dekkene skrelt av. Foto: Irene Svozilik

KRISTIANSAND: — Det kom en forferdelig lyd, og jeg trodde at jeg skulle velte, sier lastebilsjåfør Niels Jørgen Jensen til Fædrelandsvennen.

Tidlig tirsdag morgen kom han kjørende på Holteveien i Randesund etter anmodning fra gps-en. Men Jensen kom ikke langt på den smale veien før det gikk galt for lastebilsjåføren fra Vendelbo Spedition i Danmark.

— Jeg la meg godt over til siden når jeg kom til svingen, men så skled traileren ut av veien, forteller Jensen, som umiddelbart ga gass for å trekke doningen opp på rett kjøl igjen.

Det lyktes han med, men da var tre splitter nye dekk regelrett skrelt av de store lastebilfelgene etter å ha truffet en bergkant langs veien på høyre side.

Han er alt annet enn fornøyd med gps-ens forslag til veivalg for sylinderfrakten.

— Nei, jeg kommer aldri til å kjøre her igjen, konstaterer han med et smil.

Kunne gått langt verre

Terje Broen Foto: Irene Svozilik

Yrkessjåfør Terje Broen var på vei hjem fra sin jobb da han måtte stanse for traileren som sperret veien i all sin bredde. Broen bor i området og ser til stadighet at det går galt for både bilister og sjåfører på veien, spesielt om vinteren.— Dette kunne ha gått langt verre. Han kunne ha veltet, sier Broen og studerer hjulsporene på stedet:

— Dette er jo ingenting. Du skal se alle de bilene som ligger strødd her på vinterstid, sier han.

Han mener store deler av problemet på Holteveien kunne ha vært unngått, dersom man fikset veien ved å sprenge noen av bergkantene som står langs veien.

— Det er de som er problemet, sier han og peker:

— De er direkte farlige, mener Broen og påpeker at den smale og trafikkerte veien daglig benyttes som skolevei.

Aldri opplevd lignende

Jensen har på sin side aldri har opplevd noe lignende i sin 35 år lange fartstid som sjåfør i Norge og Sverige.

— Nei, det har jeg ikke, sier Jensen.

Han opplever heller at gps-en til stadighet fører ham inn på uegnede veier når han kjører i Norge.

— Man opplever det nesten hver dag når man kjører i Norge at gps-en velger den smale veien, forteller han.

Også Broen ser de stadige utfordringene distribusjonssjåførene møter ved bruk av gps på norske veier.

— Når veien ikke er skiltet og gps-en ikke gir beskjed om noe annet enn at du kan kjøre, så kjører du, fastslår Broen.