VENNESLA: — Setesdalsbanen har stått i 2012. Hvor uheldig er det?
— Det har vi merket veldig tydelig. Jeg har møtt folk, barnefamilier, nederlendere, tyskere og mange andre, som har stått utenfor stasjonsbygningen og lest på plakater at banen har vært stengt i år. Jeg har også fått mange henvendelser. Et engelsk charterselskap har til og med ringt og sagt at de dropper anløp til Kristiansand på grunn av usikkerheten.
Rammer Vennesla
— Setesdalsbanen er nest mest populære attraksjon på Sørlandet etter Dyreparken. Det må smerte et toghjerte når toget står?
— Ja, personlig synes jeg det er dumt ikke å kunne drive med hobbyen sin. Det rammer jo også Vennesla hardt og. Fremfor to år med organisatorisk uenighet, burde tiden heller vært brukt på å utvikle banen. Der er Dyreparken flinke.
Født på Grovane
— Hvordan fikk du togdilla?
— Jeg er faktisk født i annen etasje på Grovane stasjon, 21. november 1952. Bestefar var stasjonsmester der. Etter to år, flyttet familien til Nelaug stasjon og bodde der i seks år. Jeg er attpåtil gift med en gammel jernbanemann.
— Kjører du mye tog selv?
— Ja, når jeg skal til Oslo, der sønnen min er lokfører, og Stavanger.
— Lyntog mellom Oslo og Kristiansand eller Setesdalsbanen?
— Oj, den var vanskelig. Skal jeg velge nå? Jeg tror jeg må si ja takk, begge deler.
År i Nord-Norge
— Hva gjør du når du ikke er opptatt av tog?
— Jeg er interessert i kulturminner generelt og kultur- og industrihistorien i Vennesla spesielt. Den er kjempeinteressant. I Vennesla er det mye å ta vare på.
— Du har ikke Vennesla-dialekt?
— Nei. Etter årene på Nelaug, flyttet familien til Nord-Norge. Med en far som jobbet i militæret, hadde jeg tenårene i Bardu. Så kom jeg tilbake til Vennesla i 1977, etter studier.