STAVANGER: — Vi har en fantastisk pengebinge som leter etter gode prosjekter å investere i over hele verden! Hvorfor kan vi ikke investere i lønnsom infrastruktur i Norge? spør professor Torger Reve ved Handelshøyskolen BI.

Ny, sikrere og ferjefri E 39 fra Kristiansand til Trondheim koster svimlende 100 milliarder kroner, men vurderes som meget lønnsomt for samfunnet fordi det blant annet aggregerer vekst i næringslivet, flere jobber og utvider bo- og arbeidsmarkedene, skriver Aftenbladet.no.

- Utrolig at vi ikke har råd

— E 39 er utrolig viktig infrastruktur, og det er litt rart at Norge ikke har råd til dette. Kanskje burde vi vurdere om oljefondet fikk lov til å investere i et slikt prosjekt, siden lønnsomheten for samfunnet er så høy. Jeg snakker ikke om å bruke oljepenger til drift, men til investering, sier professoren.

Frp har argumentert for samme syn før, men Reve tror også andre politikere har begynt å tenke i denne retningen. Han avviser at store investeringer i vei, trenger føre til for høyt aktivitetsnivå i norsk økonomi.

— Vi kan gjerne la utenlandske entreprenører gjennomføre prosjektene, slik vi for eksempel gjorde ved OPS-prosjektet E 18 fra Grimstad til Kristiansand, mener Reve.

Mener ny E 39 må bygges fort

Ifølge prosjektleder Olav Ellevset i Statens vegvesen, dokumenterer konseptvalgutredningen (KS1) for strekningen Aksdal-Bergen, at veiprosjektet er meget lønnsomt.

— Det er så lønnsomt for samfunnet at de mener prosjektet bør gjennomføres så fort som mulig og uten bompenger, sier Ellevset.

Ketil Solvik-Olsen (Frp) er nestleder i Finanskomiteen på Stortinget og fra Rogaland. Han vil opprette egne statlige selskaper for vei og jernbane, og investerer oljepenger i disse etter samme mal som Avinor, Statnett og Petoro.

— Det er unektelig en forskjell på å bruke penger på ferie og fritid og flere trygdede eller investere i vei og jernbane som vi kan regne hjem samfunnsøkonomisk, mener Solvik-Olsen.

Oljeinvesteringer er ok

De beste vei- og jernbaneprosjektene i Norge, er et trygt sted å plassere oljepengene, og gir høy økonomisk avkastning, mener Reve.

— Vi stiller jo aldri slike spørsmål når det gjelder oljefeltinvesteringer i Nordsjøen, og disse har en minst like stor opphetingseffekt i norsk økonomi som et infrastrukturprosjekt, sier Reve.

Ifølge SSB, ligger investeringsanslaget for petroleumsvirksomheten i 2013 på 194,3 milliarder kroner. Det er rekordhøyt. Investeringene holdes utenfor statsbudsjettet fordi de er så lønnsomme.

— Dagens regjering ser på vei og jernbane som ulønnsomme, og selvsagt er det en del veier som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme. De må en fortsatt finansiere over statsbudsjettert, sier Solvik Olsen.