KRISTIANSAND : Bedrifter i mindre byer som Ålesund, Alta, Bodø og Harstad kan alle invitere sine forretningsforbindelser i Oslo på lunsjmøte, men til Kristiansand er det umulig å komme tidsnok med fly uten å overnatte. Mens Aust— og Vest-Agders til sammen 182.000 innbyggere har én flyplass, har Sogn og Fjordanes 108.000 innbyggere fire. Ved tre av disse, Førde, Sogndal og Florø, er det i sommer mulig å komme fra hovedstaden med fly på morgenen eller formiddagen.

LES OGSÅ: Flyselskapene: - Markedet bestemmer rutetidene

Flaut

– Dette er pinlig for hele regionen, men vi har ingen myndighet til å tvinge selskapene til å fly oftere. Det reduserte rutetilbudet om sommeren gjentar seg hvert eneste år, sier en fortvilet lufthavnsjef Thomas Langeland på Kjevik.

SAS og Norwegian viser til at det er antall solgte billetter som bestemmer hvorvidt det er lønnsomt å sette opp flyruter. Disse utsagnene provoserer fylkesordfører Thore Westermoen i Vest-Agder, som viser til at befolkningsgrunnlaget i Aust- og Vest-Agder er vesentlig større enn rundt de mange småflyplassene som har et bedre rutetilbud.

Vil regulere

– Det er helt uakseptabelt at det første Oslo-flyet i sommer ikke lander på Kjevik før klokken 15.20. Jeg tviler sterkt på at kundegrunnlaget i vår landsdel er så dårlig som flyselskapene hevder, sier Thore Westermoen.

Fylkesordføreren tar til orde for å underlegge flyselskapene konsesjonsvilkår, slik både rutetrafikk med buss og båt er regulert. Han mener at en markedsstyrt flytrafikk i noen tilfeller er lite tjenelig for publikum.

– Rop høyere

Regiondirektør Siri Mathiesen i NHO Agder har mer tro på dialog og samarbeid enn regulering og tvang. Hun mener likevel landsdelen må legge større press på flyselskapene, som hun tror har mye letter for å hente flymaskiner fra steder der publikum ikke lager så mye bråk. Siri Mathiesen sier at sørlendingene ikke er kjent for å være de som roper høyest. Hun oppfordrer politikerne i hele landsdelen til å samle seg om og slå ring om Kjevik.

Det vil være mer attraktivt å bruke Kjevik dersom veinettet rundt blir utbedret. Det bør blant annet bygges en ny adkomstvei for de som kommer østfra. Avinor må også få fortgang på vedtatte utbygginger av nytt tårn, terminal samt det planlagte parkeringshuset ved Kjevik. Det er et tankekors at Staten inndro nærmere 400 millioner kroner av Avinors overskudd, som ellers kunne vært benyttet til utbedring av landets flyplasser, sier Siri Mathiesen.

Tidligste fly fra Oslo lander...

Tabellen tar utganspunkt i rutetidene 14. juli i år.

Stavanger08:35
Ålesund08:45
Kristiansund08:55
Bergen08:55
Trondheim08:55
Alta09:00
Førde09:07
Sogndal09:40
Tromsø09:50
Bodø09:55
Harstad10:20
Florø11:45
Østra-Volda14:13
Haugesund15:00
Kristiansand15:20
Molde16:25
Sandane17:13