Saken om det rødmalte grisehodet som ble dumpet foran moskeen i Festningsgata i Kristiansand blir diskutert på SIANs nye Facebook-side. Gjerningsmannen får støtte for sine handlinger her. Foto: Leer-Salvesen, Tarjei

SIAN mener islam skaper konflikt og strid. Nå er organisasjonen preget av konflikt og strid innenfra, og har mistet Facebook-gruppen sin med 13.000 medlemmer

— Jeg vil ikke si så mye om dette. Jeg har gått av som leder, sier Arne Tumyr til Fædrelandsvennen.

Den profilerte og kontroversielle islamkritikeren har ledet organisasjonen Stopp Islamiseringen av Norge (SIAN) i seks år. 28. mars var det slutt.

— Jeg er for gammel, sier Tumyr, som nå har blitt 81 år.

Han er fortsatt leder av SIAN Agder.

Prosessen med å finne en etterfølger som nasjonal leder ble alt annet enn enkelt. Tumyrs harde retorikk mot muslimer skal ha vært kontroversiell også internt. En stor fraksjon mente Tumyr «argumenterer med balltre», og ønsket en mykere linje, der kritikken i fremtiden skulle rette seg mer mot politisk islamisme, og ikke mot alle troende muslimer.

Rammet av «Silkefronten»

Stig Andersen, nyvalgt leder av Stopp Islamiseringen av Norge Foto: Pressebilde

— Disse ble kalt «Silkefronten» internt, de ville ta på seg slikehansker i debatten, forklarer SIANs nyvalgte leder Stig Andersen, som vant kampvoteringen på årsmøtet.Etter møtet gikk han i dialog med den tapende fraksjonen i organisasjonen.

— De var dessverre i full gang med å ødelegge oss. De satt som administratorer i Facebook-gruppa vår, og de slettet hver enkelt følger før de til slutt la oss helt ned.

- Er dere hardt rammet av dette?

— Ja. Vi hadde over 13.000 følgere og høy aktivitet. Vi snakker om Norges største islamkritiske nettsted, som nå er ødelagt innenfra, sier han.

- Ytterliggående

Forfatter og redaktør av Hate-Speech International, Øyvind Strømmen Foto: Bo Mathisen

Også forfatter og redaktør av nettstedet Hatespeech International, Øyvind Strømmen, mener SIAN er rammet av det som har skjedd.— 13.000 følgere er betydelig for en slik organisasjon, selv om det var både journalister og utenlandske følgere innbakt i de tallene.

Han sier det er nokså vanlig med hyppige splittelser i de ekstreme organisasjonene, og at dette i stor grad var en politisk konflikt.

— De som vant valget er mer ytterliggående i retorikken enn de som trakk seg ut, mener Strømmen.

SIAN har nå etablert en ny Facebook-side, med drøyt 400 følgere.

Innrømmer aksjonen

Den ene administratoren av SIANs Facebook-gruppe, Morten Schau, innrømmer at han og andre med administratorrettigheter fjernet alle gruppens medlemmer.

— Jeg vurderte det slik at omdømmet mitt sto i fare da krefter fra NDL kom inn i styret i SIAN. Jeg er oppriktig bekymret for den retningen SIAN nå vil ta. Jeg vil ikke på noen måte være en del av denne uheldige utviklingen, sier han.

Han sier navnet hans var knyttet til mange av de som ble medlemmer i gruppen. De slettet ikke gruppa, men tømte den for medlemmer.

Handlingene som rammet organisasjonen, beskriver han som demokratiske.

— Det ble tatt en demokratisk flertallsbeslutning blant administratorene om hva som skulle skje med gruppa, sier Schau.

Utbryterne har nå startet en ny organisasjon, Verdier i sentrum (VIS).

Skryter av grisehode-saken

Denne uka ble det lagt ut en artikkel på SIANs nye Facebook-gruppe om dommen mot mannen som la et rødmalt grisehode foran moskeen i Festningsgata i Kristiansand i 2012.

Saken om det rødmalte grisehodet som ble dumpet foran moskeen i Festningsgata i Kristiansand blir diskutert på SIANs nye Facebook-side. Gjerningsmannen får støtte for sine handlinger her. Foto: Leer-Salvesen, Tarjei

Mannen som er dømt for forholdet hyller SIAN, og de som kommenterer saken støtter handlingene hans. — Støtter du denne aksjonen, Stig Andersen?

— Vel, hehe, nei. Vi støtter ikke lovbrudd. Men jeg synes dette var en prinsipielt vanskelig sak. Det var folk hos oss som ville ha kronerulling. Grunnen er at dette var en ytring. Men vi oppfordrer ikke folk til å legge grisehoder foran moskeer i hele landet av den grunn.

- Det ble opplevd som en truende handling?

— Ja, der ser du hva slags virkelighetsbilde som legges til grunn. De hører mest på folkene i moskeen, sier Andersen.