KRISTIANSAND/OSLO: Seriegründer Einar Øgrey Brandsdal fra Kristiansand har passert en halv million fans på Facebook, skriver Dagens Næringsliv i sin lørdagsutgave.

De siste årene har han brukt Facebook til å etablere en rekke nye varemerker. Til sammen har Netthandelen, Brandsdal of Norway, Blivakker, Dr. Lykke, Ingarden og Kitchenfactory over en halv million "likes" på det sosiale nettstedet, skriver avisen.

— Jeg har alltid syntes det er utrolig moro å bruke sosiale medier, og særlig Facebook, sier Brandsdal.

"Skriv en bokstav"

Han mener de har vært smarte når det gjelder å skape oppmerksomhet på det sosiale nettstedet, og det skal ikke nødvendigvis så mye til.

— Det kan være alt fra statusoppdateringer til rekruttering av nye fans og rene salgskampanjer. For en tid tilbake, bare for moro skyld, skrev vi en oppdatering med følgende beskjed: Skriv en bokstav. Ikke noe annet. Responsen var enorm, sier Brandsdal til Dagens Næringsliv.

Verdifulle "likes"

Hva hver "like" er verdt i kroner og øre er det imidlertid få som vil si noe om. Også Brandsdal holder kortene tett til brystet.

— Men vi analyserer absolutt alt. Som hvor våre kunder kommer fra. Kommer de fra Facebook? Handler de på mobil? Basert på all denne informasjonen kan vi også regne ut hva hver "like" er verdt på årsbasis. Og ja, de har en verdi, sier Brandsdal til avisen.