— Den bevegelige del av broen, klaffen, er tidligere avkortet som følge av at avstanden mellom klaff og fast brodel var for liten.Forholdet skyldtes at bevegelsene under åpning og lukking ikke ble forstått godt nok under prosjekteringen. Feilen er beklagelig og vi vil selvsagt gjøre det som må til for at den blir i orden så raskt som mulig, sier Runar Sørensen, broingeniør i Rambøll.

I går skrev Fædrelandsvennen om problemene på bybroa i Mandal. Adolph Tidemand bro, med en prislapp på 33 millioner kroner, har opplevd en rekke komplikasjoner. Den totale forsinkelsen nærmer seg halvannet år og forårsaket flere millioner kroner i ekstrakostnader.

Forutsigbart metall

Det siste problemet var at broklaffen sviktet under testen i 29 varmegrader. Sommervarmen gjorde at stålet i broa utvidet seg så mye at klaffen satt fast i broa.

Ekspert på bro- og stålkonstruksjoner, Jan Soldal, mener det er enkelt å regne ut stålets utvidelse i ulike temperaturer.

— Det er enkelt å beregne fordi stål har en fast varmeutvidelseskoeffisient. Det vil si at om temperaturen øker med ti grader, vil stålet utvide seg på en matematisk enkel og forutsigbar måte, sier sivilingeniør Jan Soldal.

Soldal har stålkonstruksjoner som sitt spesialfelt. Ingeniøren har vært med å tegne et forslag til en fem kilometer lang og avansert flytebro over Bjørnefjorden ved Stord, der selve broa skal være i stand til å bevege seg hele 600 meter sideveis.

— Har dere brukt for mye stål?

— Det er en komplisert problemstilling og handler ikke om mengden stål, men om at vi ikke har forstått bevegelsen godt nok under prosjekteringen, sier informasjonssjef i Rambøll, Nina Kristin Amdahl.

Benekter feilkonstruering

Problemene med løfteklaffen i Mandal tror Soldal skyldes at broa kan være feilkonstruksjon.

— Jeg har ikke inngående kunnskaper om broa i Mandal, men jeg vil anta at dette dreier seg mest om feil konstruksjon, mener Soldal. Til Rambølls forklaring har han dette å si:

— Vanskelige former kan komplisere arbeidet og innebygde spenninger kan oppstå. Men dersom broklaffen står fast på grunn av stålets utvidelse, er det tatt for lite høyde for termisk utvidelse. Fugene på broa kan også være for snaue, sier han.

— Er det noe ved broa som har gjort prosessen vanskeligere enn normalt?

— Vi prosjekterer mange typer broer, kompliserte og enkle. Her har vi gjort en feilberegning, svarer Amdahl.

— Mandals ordfører Tore Askildsen mener feilene på broa er flaue for Rambøll. Hva tenker dere om problemene?

Testes på nytt

— Vi beklager at broa ikke fungerer som den skal og lover at den fikses så fort som mulig. Vi ønsker å levere en vare som fungerer til glede for kommunen og brukerne. Allerede denne uka har vi gjort justeringer som vi håper vil være tilstrekkelige. Skulle det likevel vise seg at det er behov for ytterlige justeringer, vil vi gjennomføre det raskt, sier Amdahl. De kan ikke love at broa er i orden til Skalldyrfestivalen i august.

Etter varmesvikten i forrige uke fjernet Skogsøy Båt stål fra broa denne uken. Nå står ny testing for tur. Temperaturene denne uka er for «kjølige» og Rambøll venter på nye hete sommerdager.

— Vi vet ikke når neste test skjer, men vi må prøve å teste den i så varmt vær som mulig, sier broingeniør Runar Sørensen i Rambøll.