Elkjøp utsatt for Facebooksvindel

I hele 2016 har Elkjøp vært plaget av at svindlere forsøker å lure kundene deres på Facebook, sms og epost.

NORGE: De siste dagene har svindlere på Facebook utgitt seg for å være Elkjøp, og lokket folk til å oppgi betalingsinformasjon og personalia for å kunne vinne blant annet en iphone eller varer for 20 000 kroner.

— Vi har vært plaget av dette hele året. Det er utrolig frustrerende og leit, sier Øystein Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic AS.

Mandag kveld er det over 3000 mennesker som har kommentert og delt den falske konkurransen, hvor svindlerne har brukt Elkjøps logo og merkevarenavn for å lokke til seg kunder.

— Jeg har inntrykk av at det er få som går på denne typen svindel, men det er likevel flere enn før. Svindlerne blir stadig mer kreative, og bruker lang tid på å gjøre slik at sidene, epostene og produksjonene ser profesjonelle ut. Nå stjeler de vår logo, mens de tidligere brukte logoer som lignet i farge og form, forteller Schmidt.

Vareshussjef ved Elkjøp Kristiansand, Thomas Voldheim, er på ferie, men sier at han har fått med seg svindelen som foregår i disse dager.

— I det siste har det vært en del sånt, vi ser at Facebooksvindel skjer overalt og hele tiden. Det rammer ofte de store kjedene, sier han.Voldheim tror det er få som lar seg lure.

— Vi hører lite fra kundene om det, og jeg opplever at kunder flest skjønner at dette er svindel.

For å bekjempe svindelen, bruker Elkjøp informasjon.

— God informasjon i våre kanaler er det beste våpenet vi har. Vi tar i bruk sosiale medier, og også pressemeldinger, for å nå ut til folk. Ellers jobber vårt juridiske team mye med hva vi kan foreta oss i de ulike sakene, forteller Øystein Schmidt.

Han har følgende tips til hvordan du kan avsløre svindel på epost og Facebook:

— Sjekk avsender adressen på eposten. Våre slutter alltid med elkjop.no, mens mange av svindel-adressene er lange, rare og uforståelige. Når det gjelder Facebook er det et tydelig tegn dersom sidene har begrenset med informasjon. Våre sider har bilder, videoer og informasjon mange måneder tilbake i tid. Svindelsider har ofte bare et par poster.

Og hvis du først har latt deg lure:

— Ta kontakt med banken din så fort som mulig. De kan hjelpe deg å sperre kortet. Dersom du lurer på om noe er falskt eller ikke, oppfordrer vi til å kontakte oss direkte for å spørre.

Les hele saken med abonnement

Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.