22-åringen fra Polen, som et par uker i forveien hadde fått jobb som trailersjåfør hos Malmin transport i Sandnes, var på vei vestover da snøen la seg på E 39 i midten av januar.

Ved Vestre Skogsfjord kom en Mercedes kjørende imot.— Plutselig hadde jeg ikke styring, men jeg klarte å vri slik at jeg traff bilen i siden. Dermed unngikk jeg å treffe den i fronten, forteller Lukasz Ciekot, og medgir at han var svært redd.

— Jeg hoppet ut av traileren og løp bort for å se hvordan det gikk med personene i bilen, sier han til Fædrelandsvennen.

Flere med norske skilt

Lukasz Ciekot er en av mange utlendinger som jobber for norske transportfirmaer. Statistikken som viser at norske vogntog og lastebiler er sterkt overrepresentert i ulykker på E 39, unnlater å vise én ting: At stadig flere norske vogntog blir kjørt av utenlandske sjåfører.

Statens vegvesen sjekket 1500 norske vogntog på Rige i Kristiansand under snøkaoset i januar. Over 200 av kjøretøyene hadde utenlandsk sjåfør. De utgjorde 14 prosent.

— Mange av disse kan være ansatt av vikarbyråer. Hva slags kunnskap har de om norske forhold? spør kontrollsjef Morten Nilsen i Statens vegvesen.

- Ny opplevelse

Ciekot gjennomførte glattkjøringskurs i Polen da han tok førerkortet for vogntog.

— Det var en ny opplevelse å kjøre på snøføre. Men nå går det bra, sier han.

Ingen ble alvorlig skadet i kollisjonen, men den skapte lange køer. Da E 39 ble åpnet igjen etter over to timer, ble mange vogntog sluppet østover mot Vatnebakken på en gang. Litt snø, samt utenlandske sjåfører både i norske og danske vogntog, ga ny stans på stamveien.På det verste stod 110 vogntog i kø på strekningen.

Drøyt tre døgn senere kjørte en annen trailer fra samme transportfirma utfor ved Skjekkefjellet i Mandal, bare få hundre meter fra stedet hvor Ciekot kolliderte.

Sjåføren var fra Litauen.

— Han likte ikke å kjøre på snø, og sa opp jobben like etterpå, forteller daglig leder Frode Malmin i Malmin transport til Fædrelandsvennen.

Fikk kjøreforbud

Og det skulle bli mer trøbbel enn en kollisjon og en utforkjøring for Sandnes-firmaet.

TUR/RETUR: 22 år gamle Lukasz Ciekot kjører mellom Stavanger og Oslo med matvarer. Han kjører om natten og sover om dagen. Foto: Jon Anders Skau

Under en nattkontroll på Rige én måned etter ulykken i Mandal, fikk den ene traileren deres kjøreforbud.— Jeg syntes fronten var litt skjev, og ville ha den inn i kontrollhallen for en sjekk, forteller inspektør Thor-Inge Kostøl i Statens vegvesen.

Bak rattet satt Lukasz Ciekot. Det viste seg at erstatningsbilen han fikk etter kollisjonen i Mandal hadde så store mangler at den ifølge veivesenet var farlig. Et fjærblad på forakslingen var knekt, tilhengeren hadde ABS-feil og toårskontrollen på fartsskriveren var gått ut.

  • Han kunne i verste fall fått et kast i bilen og mistet kontrollen på E 39. Inspektør Nils Ivar Havrevoll

KJØREFORBUD: Her får Lukasz Ciekot beskjed om at han ikke får kjøre videre. Inspektør i Statens vegvesen, Nils Ivar Havrevoll, har funnet et knekt fjærblad på forakslingen. Foto: Jon Anders Skau

Det knekte fjærbladet kunne fått store konsekvenser.— Han kunne i verste fall fått et kast i bilen og mistet kontrollen på E 39, sier inspektør Nils Ivar Havrevoll.

PAPIRER: Inspektør Nils Ivar Havrevoll fant ingenting å utsette på kjøre- og hviletiden til Lukasz Ciekot. Foto: Jon Anders Skau

Frode Malmin mener sjåføren burde ha merket at det var noe feil med trekkbilen. Ciekot ble selv overrasket.— Jeg trodde alt var i orden, sa han til Fædrelandsvennen da han måtte legge seg til å sove på oppstillingsplassen utenfor veivesenets kontrollstasjon i påvente av at Volvo-verkstedet i nærheten skulle åpne.

Sjefen stakk av

Men sjefen hans ville det annerledes. Frode Malmin kjørte selv fra Sandnes til Kristiansand samme natt med en annen trekkbil for å hente tilhengeren som var fullastet med matvarer.

På Rige ba han inspektørene om å få kjøre til verkstedet.

— Det fikk jeg lov til. Men i stedet kjørte jeg hjem til Sandnes. Vi har eget verksted, så jeg fikser den selv, sier han til Fædrelandsvennen, vel vitende om at det han gjorde var ulovlig.

— Det var mest praktisk sånn, understreker han.

— Er alle disse hendelsene i vinter beskrivende for firmaet ditt?

— Når det først skjer noe, så skjer alt på en gang. Men så kan det gå et år til neste gang, sier Malmin.

Frode Malmin, daglig leder i Malmin transport

  • Jeg har mange utenlandske sjåfører. Det er ikke fordi de er billigere, de får samme lønna som norske, men jeg får ikke nordmenn til å kjøre. De vil ikke være borte hele ukene.

KONTROLLHALL: Den norske traileren ble vinket inn i kontrollhallen på Rige da inspektør Thor-Inge Kostøl oppdaget at fronten var litt skjev. Foto: Jon Anders Skau

Transportfirmaet har totalt 15 lastebiler og vogntog. Halvparten går i faste ruter med matvarer mellom Stavanger og Oslo.Men det er bare én norsk sjåfør i firmaet.

E39-tips-oss.jpg

Det er sønnen til sjefen.— Jeg har mange utenlandske sjåfører. Det er ikke fordi de er billigere, de får samme lønna som norske, men jeg får ikke nordmenn til å kjøre. De vil ikke være borte hele ukene, og synes nok lønna er litt lav, sier Malmin, som har bare lovord å si om sine sjåfører.

— De jeg har funnet er veldig flinke. De utenlandske har nok litt mer yrkesstolthet, sier han.

Lukasz Ciekot jobber om natten og sover om dagen. I løpet av to uker kjører han ti ganger gjennom Agder-fylkene. To turer til Oslo den ene uken, tre den neste. Og så om igjen.

Han kom til Norge fordi onkelen, som også jobber i Malmin transport, anbefalte han det. I Sandnes femdoblet han lønnen.

— Polen og Norge er som to forskjellige verdener. I Polen er det mer roping og press, og mye mindre betalt. Her har jeg frihet, forteller 22-åringen.