KRISTIANSAND: – Jeg blir ikke overrasket over noe lenger, sier Jon Edvardsen, mens han betaler 20-kroningen i bommen på E 18 ved Svennevig i Lillesand.

Edvardsen fra Arendal passerer bommen daglig, og blir irritert når vi forteller at Kristiansand kommune tjener godt på å kreve inn bompenger i Aust-Agder.

– Bompenger er ille nok. Det minste vi må forlange er at de brukes mest mulig på vei, sier Edvardsen.

Kjell Riseng er daglig leder i selskapet Agder Bomdrift AS – som eies av Kristiansand kommune. Han synes alt er i sin skjønneste orden:

– Er ikke det flott da, at vi greier å få overskudd for våre eiere, sier han.

God butikk I 2001 fant Kristiansand kommune ut at den ville gjøre butikk på å drive bomstasjoner for andre. Kommunen hadde allerede god bomkompetanse gjennom driften av Kristiansand bompengeselskap. Selskapet Agder Bomdrift AS ble stiftet. Selskapet fikk anbudet med å foreta innkrevingen i 15 år av 1130 millioner kroner på E 18 i Aust-Agder.

Agder bomdrift har tjent godt på bominnkrevingen. Hvert år har selskapet gitt 450.000 kroner i utbytte til bykassa i Kristiansand. Samtidig har egenkapitalen bygd seg opp til 2,2 millioner kroner. Fra i år er det snakk om å gi hele overskuddet i utbytte til bykassa i Kristiansand.

I fjor samlet Agder Bomdrift inn cirka 84 millioner kroner til E 18 og greide å få et overskudd på bomdriften i Aust-Agder på 1,1 millioner kroner

Også Setesdal I morgen 4. juni overtar Agder Bomdrift også bompengeinnkrevingen i Setesdal. Riseng håper å tjene noen slanter for Kristiansand kommune på det også. Selskapet har også levert anbud på innkrevingen i Lister-regionen og Tønsberg-regionen.

Om kort tid kan det altså bli slik kommunekassa i Sørlandets hovedstad årlig vil få noen kroner fra hver eneste veibom på Agder – med ett unntak: Bomstasjonene i Kristiansand. Her er det Kristiansand bompengeselskap AS som krever inn, og Kristiansand tar ikke utbytte fra dette selskapet.

– Du må huske at vi er et driftsselskap. Vi påtar oss en oppgave for andre. Kritikken om utbytte får du derfor rette til dem som hyrer oss inn, sier styreleder i Agder Bomdrift AS, Erna M. Larsen.

– God ordning I Aust-Agder opererer Agder Bomdrift på vegne av fylkeskommunale Aust-Agder Vegfinans AS og Setesdal Vegfinans AS.Daglig leder i disse selskapene er Jan Petter Røinaas og han forsvarer praksisen.

– Vi har brukt anbud. Agder Bomdrift var billigst. Får de overskudd, er det helt greit. Alternativet vårt var å drive selv. Da hadde ikke du fått en sak om utbytte, men det er jo ikke sikkert det hadde gått mer til vei av den grunn. Vi har en god ordning, sier han.

Det synes ikke bilistene: Åslaug Mullard fra Arendal passerte Svennevig med denne kommentaren i går:

– Det er ikke riktig at penger skal gå til Kristiansand. Folk fra hele landet kjører E 18. Alle pengene bør gå til vei.

Arne Fjeldstad fra Tvedestrand sa dette:

– Det er jammen ikke lett å forstå seg på disse politikerne.

FAKTA

— Det er fire bompengeprosjekter på Agder i øyeblikket.

— I Kristiansand samles pengene inn av Kristiansand Bompengeselskap.

— I Setesdal og på E 18 samles pengene inn av Agder Bomdrift AS.

— I Lister-regionen er innkrevingen ute på anbud og Agder Bomdrift håper å overta.