KRISTIANSAND: — Vi skal være Ryan Air på sjøen, erklærer administrerende direktør i Master Ferries Svein Olaf Olsen fornøyd.

Fædrelandsvennen ba om priseksempler på de samme datoene og omtrent samme klokkeslettene hos Color Line og Master Ferries. Eksemplene viser at Master Ferries i snitt krever en tredel av Color Lines billettpriser. Master Ferries tar sin første danmarkstur i rutetrafikk 26. april.

— Vi tror på vårt opplegg. Med hundre års erfaring vet vi hva vi må ha. Hvis de kan klare seg med så lave priser, må de gjerne det. Vi er ikke opptatt av så lave priser, sier markedssjef Odd Grønberg i Color Line.

- Markedsføringsjippo

På nettsiden sin reklamerer Master Ferries med priser nede i ni kroner.

— En markedsføringsjippo. Vi vet at man ikke kan leve av ni kroner, sier Grønberg.

— Kommer konkurrenten til å klare seg?

— Det vil jeg ikke uttale meg om.

Olsen i Master Ferries mener han har gjort nøye kalkulasjoner på akkurat dette.

— Hvordan skal dere overleve med så lave priser?

— Jo, det skal jeg fortelle deg. Vi er i underkant av ti personer i administrasjonen for å drive selskapet. Om bord skal vi bare være 60-70 ansatte. Dessuten outsourcer vi alt. Vårt call-center er outsourcet. Effektivitet er ett stikkord, systemer er et annet. Dessuten skal vi bruke ny og moderne teknologi, forklarer Olsen.

Til sammenlikning er Color Line 150 ansatte på land og 450 om bord i Kristiansand i høysesongen.

— Hvordan skal dere klare dere i konkurransen, Grønberg?

— Det viktigste er det totale tilbudet, vi tilbyr komplette pakker til folk. Man reiser ikke til Danmark bare for å reise til Danmark. Folk skal alltid noe.

— Kjøper de fleste pakker hos dere?

  • Nei, de fleste kjøper billige overfarter. Men jeg tror ikke prisen betyr så mye i et feriebudsjett når man kommer ned i så lave priser som vi har. Vi har billige økonomipakker. Dessuten har vi to båter, og folk vet de kan flyttes over hvis det skulle være noe, sier Grønberg.

— Kommer dere til å presse prisene?

— Nei, vår prismodell ble satt i fjor. Vi justerer prisene etter etterspørsel.

Penger på tax-free

Pengene tenker Master Ferries- Olsen å hente inn gjennom taxfree-salget om bord. Lønningene skal være «fornuftige». Dessuten er en del nøkkelmedarbeidere inne på eiersiden. Sin egen lønn vil Olsen ikke ut med.

— Den er ikke endelig fastlagt ennå, sier adm.dir., som mandag lå i Danmark med influensa.

— Hva tenker du om at dere er så mye billigere enn Color Line?

— Jeg tror dette er fremtiden, at det virkelig er marked for en lavprisaktør. Vårt mål er å frakte folk hurtig og effektivt fra a til b på en trygg måte. Vi er akkurat ferdig med vårt nye slogan: «skapt for fart og lave priser», sier Olsen entusiastisk.

**FAKTA

Master Ferries**

Avganger: Tre avganger daglig i høysesongen fra Kristiansand til Hanstholm og tre returavganger

Plasser: 654 passasjerer

Reisetid: To timer

Laveste pris for enkeltbillett en vei: Ni kroner

FAKTA

Color Line

Avganger: Fire avganger hver vei

Plasser: Christian IV har plass til 1800

Silvia Ana har plass til 1000

Laveste pris for enkeltbillett en vei i høysesongen: 75 kroner

hilde.moi@fvn.no