SØGNE: — Ja, denne jobben liker jeg. Det er ikke langt fra at jeg kunne tenke meg å ha den hele sommeren, sier Bakken.

Han er en av to mannsterke menn som trekker ferja mellom Holmen og Try i anledning trekkferjefestivalen.

Se bildene fra trekkferjefestivalen her.

Ferja veier fem tonn. Ferjetrekker nummer to, er ikke like positiv til helgejobben.

— Det er ufattelig tungt. Som en god løpetur. Jeg tror ikke jeg ville hatt denne jobben hver dag. Du kan jo prøve selv, sier Bjørn Åge Buås.

Dermed er det journalistens tur til å trekke. Trekkeplanken av tre i hånda, Bakken og jeg trer den på wiren og trekker. Ferja beveger jammen på seg, glir stille over fjorden og legger til kai. Etterpå er musklene en anelse skjelvne, og vi skriver under på at båten er tung.

Matcher bilen

Det er 19 år siden den første festivalen ble arrangert. Fremdeles er Agder Motorhistoriske klubb ildsjelene bak.

— Dette er det eneste trekkferjeleiet med originale veier rundt som er i bruk i Norge. Nå arrangerer vi festival annethvert år, forteller Asbjørn Føreid, en av arrangørene i AMH.

— Dere er heldige med været?

— Ja, det er vi hvert år. Men det er kanskje litt for fint vær til at folk kommer på en slik festival. Egentlig hadde det vært bedre med litt mer skyer, sier Føreid.

Audveig Myklebust Imenes og Bjarne Imenes har rigget seg til ved siden av bilen sin. De er kledd i klær som er cirka like gamle som bilen, en MGB Roadster fra 1963. — Dette er et kjempeflott arrangement. Det er første gangen vi er her, og vi kommer gjerne igjen, sier herr Imenes fra Grimstad.

Etter 38 år sammen har veteranbilen blitt en felles hobby for ekteparet.

— Det er viktig å være sammen og ha det gøy. I tillegg treffer du mange rare menn her, ler fru Imenes.

— Hvem er det som kjører bilen?

— Han er så bilsjuk, så han får kjøre, sier fru Imenes.

— Å nei, det er fordi han er så redd for bilen, skyter bilnabo Liv Beathe Ekstrøm inn.

Alle ler.

Mest veteran

Robert Nygård fra Vennesla har bilen som var mest veteran blant veteranbilene på Holmen, en Ford T fra 1922. Det var den første bilen Henry Ford laget på samlebånd, og det ble laget hele 15 millioner eksemplarer. Hvordan er så bilen å kjøre?

  • Ikke god. Som en hestekjerre med hjul. Den går i maks 50-60 kilometer i timen, forklarer Nygård.

Bilen er blankpolert og fin i dag, men slik har det ikke alltid vært.

— Jeg husker denne bilen fra krigen, i 1942. Da var jeg ti år. De brukte den til å pløye med, langt inni heia, sier Bjarne Nygård, far til Robert.

Da Robert Nygård bestemte seg for å pusse opp bilen, var bare en ramme igjen. Forden sto nedsunket i ei myr.

— Jeg brukte ti år på å sette den sammen. Noen deler kjøpte jeg brukt, mye har jeg lagd selv, sier Robert Nygård.

Bilen kom på veien i 1992. Unik fikser

Far Nygård var med som passasjer på trekkferjefestivalen, og var storfornøyd med det.

— Hadde du trodd at Forden skulle bli rene paradebilen?

— Å nei, det hadde jeg aldri tenkt. Det var så mye å gjøre på den. Men Robert er unik når det gjelder å få ting sammen igjen, sier han.

I år var også gamle brannbiler invitert med på festivalen. Knut Bruhjell eier en av de flotteste.

— Dette er den første brannbilen i Flekkefjord. Brannvesenet skulle hive den i 1967, men da kjøpte min far den. Så arvet jeg den. Pumper og alt er i original stand, forteller Bruhjell.

Nå reiser han og familien rundt på veteranbiltreff med bilen. Men det er ikke nødvendig å ringe med bjella for å komme seg frem.

— Jeg tror ikke det er behov for at folk skal flytte seg. Det er nok heller tuting bak, sier han.