BYGLANDSFJORD: — Det var som å bli skutt ut av en rakett. Det var rett og slett en kraftig opplevelse, sier Espen Isak Egeland.

Han var heldig vinner av en konkurranse som ga ham muligheten til å bli med da fartsfantom Frode Sundsdal kjørte sin Formel-1 båt opp i 190,5 kilometer i timen, eller 103,5 knop, i går. Dette var 5,5 kilometer i timen raskere enn verdensrekorden for den typen båt. En rekord Sundsdal selv innehar.

— Dette var ingen offisiell verdensrekord. For å gjøre det, må man ha andre typer målinger av farten. Men at jeg kjørte raskere enn den gamle rekorden er 110 prosent sikkert, sier en fornøyd Sundsdal.

Farten som ble oppnådd på Byglandsfjorden var enestående av flere årsaker. Å oppnå en slik fart på ferskvann er vanskeligere enn saltvann, på grunn av mindre oppdrift. Det er dessuten vanskeligere å oppnå stor fart med passasjer om bord.

— Det var ekstra spennende å kjøre på Byglandsfjorden. Vi var usikre på hvordan båten ville fungere i ferskvann, sa Sundsdal.

Vind.

Målet med turen var egentlig å passere den magiske grensen på 200 kilometer i timen. Vanskelige forhold gjorde at grensen ikke ble brutt, denne gangen.

— Det var langt fra optimale forhold med mye vind og bølger. Det gjorde at motoren fikk problemer, og vi måtte avbryte på 190,5 kilometer i timen. Men den rekorden kommer ikke til å stå seg til over sommeren, sier Sundsdal.

Han har nemlig planer om nye rekordforsøk, og satser på å offisielt knekke 200 kilometersgrensen i august/september. For passasjer Egeland var derimot 103,5 knop fort nok.

— Særlig når han svingte, og i akselerasjonen, merket man farten. Det var visstnok fem-seks ganger G-kraften, sier Egeland.

Gospel.

Det var i forbindelse med Sørlandets Country Gospel Festival at rekorden ble slått. Et par hundre festivaldeltakere og andre fartsglade fulgte med da båten Maxocean F1 suste over Byglandsfjord.

— Det var artig at han klarte å slå verdensrekorden, sier festivalsjef Vidar Johannesen.

Den rusfrie festivalen samlet ellers rundt 300 personer som trosset de dårlige værutsiktene for å få med seg artister som Per Kjetil Farstad, Jørn Strand, Kjell Elvis og Jan Egil Omdal.

Sundsdal hadde med seg et internasjonalt team av mekanikere til rekordforsøket. For ham er fart en jobb.

— Jeg kjører raskest fordi jeg bruker mest tid på sjøen. Jeg tilbyr blant annet firmaer muligheten til å bli med på å sitte på med meg i stor fart, sier Sundsdal.