KRISTIANSAND: — Det er mildt sagt. Det er nok ikke det mest trafikkerte krysspunktet i Europa, men det er desidert et av de mest travle i hele Norden, forteller Paul Johannessen, tillitsvalgt og flygeleder ved Røyken kontrollsentral.- Hvert døgn, mandag til fredag, pluss søndager, passerer det mellom 80 og 100 fly i døgnet. På lørdager flyr cirka 60 fly over Svensheia. Vi kaller det en «honeypot», et utrykk vi bruker om steder hvor det er veldig mye trafikk, opplyser han.- Du kan kalle det et møtepunkt for fly fra hele verden. Det er det ikke mye tvil om. Navigasjonshjelpemiddelet som ligger på Svensheia hjelper piloter å navigere.- Utstyret er veldig avansert og teknisk moderne. Man kan kalle det et slags retningsgivende radiofyr for piloter. Vi kaller det en VOR/DME, og det gir retning og avstander som pilotene forholder seg til, forklarer Johannessen.Og det er ikke bare til nytte for fly som skal til og fra Kjevik.- Det er veldig mye atlanterhavstrafikk som passerer over Svensheia. Fly fra København, Nord-Tyskland og resten av Europa som skal over til Amerika eller CanadaDet kan også assisterende sjefflygeleder Gjermund Sund på Kjevik Lufthavn bekrefte.- Det passerer fly som skal fra Oslo til London, eller fra Amsterdam og nordover til steder som Trondheim og Torp. Men det passerer også fly fra Tokyo til for eksempel London, fly fra Midtøsten som skal til USA, eller fly fra USA som skal til for eksempel Asia. Det er ganske mange som bruker den ruten som går over Svensheia, forteller han.Navigasjonshjelpemiddelet som står på Svensheia er til stor hjelp for både dem om bord i flyene, og for dem som sitter i kontrolltårnet på Kjevik.- For oss er VOR-utstyret på Svensheia veldig viktig. Hele inn- og utflygningsystemet er bygd opp rundt data fra det rapporteringspunktet, forteller Rasmus Morvik, flygeleder på Kjevik Lufthavn.- Før, på 1970-tallet, sto utstyret på Flekkerøya, men på slutten av 1980-tallet ble det flyttet til der det står nå. Tidligere, før radaren kom, ble det også brukt til å separere fly fra hverandre. Det vil si passe på at de ikke kolliderte, og separere dem i høyden eller sideveis. Men nå har de utstyr i flyene som gjør at de ikke lenger er så avhengige av bakkeinstallasjoner som før. Men de nyttiggjør dem fortsatt, bare ikke i like stor grad, sier Morvik.Svensheia er også med og hanker inn penger for staten Norge.- Det finnes noe som heter underveisavgift. Det er en slags kilometeravgift som fly betaler for å fly over luftrommet over Norge. Avgiften skal dekke kostnader for kontrollsentralene i landet. Hvert år har Norge en inntekt på en halv milliard kroner bare fra underveisavgiften, og cirka 70 prosent av dette kommer nok fra trafikk over Sør-Norge, blant annet over Svensheia, forteller Kåre Magnus Eidem hos Avinor i Oslo.Gjennomsnittshøyden for flyene som passerer over Svensheia er 30.000 fot. Det tilsvarer cirka 10.000 meter.lene.gunvaldsen@fedrelandsvennen.no