KRISTIANSAND: Rim eller snø på kjøreledningen kan ha vært årsak til datakollapsen. Informasjonssjef Arvid Bårdstu i NSB Langdistanse sier at leverandøren jobber på spreng på å utbedre svikten i programvaren.Forsinkelsen kan også skyldes dataproblemer eller svikt i utstyret som gir toget strøm fra kjøreledningen. NSB-ledelsens store problem er at svikten har rammet tre ulike togsett.Onsdag ble det normalt hurtige toget på vei sørover stående i vel to og en halv time bare 500 meter fra Høvik stasjon. Blant de 40 passasjerene om bord var Arild Frøyseth fra Kristiansand.— Etter langt om lenge kom et annet krengetog og slepte oss de få hundre meterne til stasjonen. Dermed kunne de som ønsket det, gå av og ta drosje til Gardermoen på NSBs regning. Vi andre ble stående i 40 minutter der også. Strømmen var borte og det ble ganske grøssent i kupeene etter hvert, opplyser Frøyseth.I Drammen ble passasjerene loset over i toget som dyttet deres tog fra Høvik.Frøyseth studerte snøkledde skoger nord for Hokksund da Fædrelandsvennen snakket med ham. Klokken var 12.05, og det var allerede gått 50 minutter siden toget skulle ha vært framme i Kristiansand.Da var Frøyseth intetanende om at ytterligere en time forsinkelse ventet i forhold til timeplanen. For tog som allerede er forsinket, gis siste prioritet på videre ferd for ikke å forsinke andre.Den sterke forsinkelsen på sørgående morgentog gjorde at ettermiddagstoget fra Kristiansand først kom av sted nesten to timer etter skjema.Som følge av strømbruddet, fikk passasjerene bare kald lefse på Høvik. Men med strømmen på plass kom mer fristende retter til passasjerbordene utpå formiddagen.Roser togstaben

— Personalet har gjort en storartet jobb, roser Ingrid Fjeldsgaard. Kvinnen hadde fått et par dager fri fra jobben i helsesektoren for å besøke sin mor i Mandal.- Jeg fikk en mistanke om problemer da toget var 20 minutter forsinket allerede ut fra Oslo. Og da strømmen gikk på Høvik, ble det ganske kaldt etter hvert. Men alt ble komfortabelt etter at vi byttet tog i Drammen, sier hun.Tirsdag var det morgentoget fra Kristiansand som mistet tempoplanen med en time. Det meste av tiden ble toget stående i Vennesla.Passasjerene som reiste med samme avgang mandag, fikk særlig god tid til å studere skogen på Meheia og innsiden av Liertunnelen nord for Drammen. De ekstra stoppene medførte to timers forsinkelse.- Jeg kan slett ikke love at problemene er over. Men alle involverte jobber intens med å løse dem, forsikrer informasjonssjef Arvid Bårdstu.Fram til mandag gledet NSB-ledelsen seg over stadig bedre punktlighet for Signatur. I perioden 1. - 12. desember var 79 prosent av avgangene i rute.