KRISTIANSAND: — Dette er det verste scenariet vi kunne tenke oss her på Sørlandet. Jeg har fryktet dette. Nå blir kampen for ny vei enda hardere, sier fylkesordfører i Aust-Agder Jon Fløistad til Fædrelandsvennen.Han mener det er kostnadene ved sentraliseringen som nå skyller inn over landet. Fløistad hevder at veiutbygging i distriktene er vel så klokt som å satse i hovedstaden.- Da kan vi nemlig unngå sentralisering. Dermed blir ikke presset på Oslo så stort, sier senterpartimannen.Seksfelts motorvei

Utvalget i Arbeiderpartiet, som er ledet av finnmarkingen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, går inn for å bygge både en seksfelts motorvei mellom Asker og Oslo og en ny dobbeltsporet jernbane fra Asker til Ski.Ifølge NRK Dagsnytt vil pakken koste 40 milliarder kronerSchjøtt-Pedersen ønsker saken behandlet i Stortinget allerede til høsten. Han lover at utbyggingen ikke skal skje på bekostning av den regionale satsingen på samferdsel.Han sier at den nye motorveien skal finansieres 100 prosent med bompenger. Dessuten mener han hele landet tjener på at køene i hovedstaden forsvinner.Blattmann beroliger

Aps stortingsrepresentant fra Vest-Agder, Aud Blattmann, stoler på disse forsikringene:- Jeg ble litt redd da jeg først hørte om utspillet, men jeg har snakket med Schjøtt-Pedersen og er beroliget av hans forsikringer. Det er ingen grunn til frykt på Sørlandet på grunn av denne saken, sier Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Aud Blattmann, som lenge har hatt veiutbygging i landsdelen som en av sine hjertesaker.Ap-utvalget går inn for å opprette et statlig veiaksjeselskap for å få motorveien realisert.- Helt umulig

Fylkesordfører Kjell Svindlandi Vest-Agder kan ikke med sin beste vilje forstå hvordan Ap har tenkt å få gigantutbyggingen til uten at distriktene rammes.- Det tror jeg blir umulig, derfor må vi her på Sørlandet nå være ekstra oppmerksomme. Kjøttvekta avgjør mye i politikken, og hovedstaden er ikke lett å konkurrere med, sier han.Svindland minner om at ny E 39 over Kvinesheia og ny E 18 gjennom Kristiansand er lønnsomme og gode veiprosjekter. Han viser også til at det nå er 70 bompengeprosjekter under planlegging i landet.- Hvis staten innvilger alle, vil omtrent det som er av veimidler være bundet opp. 40 milliarder i tillegg er ikke akkurat lite. Det er dobbelt så mye som Gardermoen kostet. Jeg skjønner derfor ikke hvordan man kan hevde at ikke noe skal rammes, sier Svindland.