LILLESAND: Ulykkesgruppen fra Aust-Agder Vegvesen konkluderer med at svingen er perfekt dosert og at fartsgrensen er riktig. Problemet er at enkelte bilister ikke overholder fartsgrensen, og at enkelte kjøretøy holder en høyere hastighet enn forholdene tilsier.Dermed blir det med de gule og sorte varselskiltene i den lange og krappe svingen. Fylkessekretær i Aust-Agder Trygg Trafikk, Paal Sodefjed, ba om et fysisk midtskille i svingen, men foreløpig er altså ikke nye tiltak under planlegging.— Vi legger ikke skjul på at veistandarden i området er for dårlig, men det nytter ikke å flikke mer på denne veien. Vi må ha ny E 18. Men de ulykkene som har vært i Høvåg-svingen, har andre årsaker enn veistandarden. Jeg vil ikke bruke åtte millioner kroner for å utbedre Høvåg-svingen slik at folk kan kjøre gjennom den i 100 km/t. Pengene kan heller brukes på sikringstiltak for fotgjengere og syklister, mener senioringeniør Svein Harald Søndenaa i Aust-Agder Vegvesen.Vegvesenet vil hverken senke fartsgrensen ytterligere fra 70 km/t eller foreta andre grep for å få ned farten. Søndenaa mener det eneste som nytter er mer overvåking av trafikken. Men noen fysiske tiltak kan redusere skadestatistikken på veinettet i Aust-Agder, mener Søndenaa.- Vi vet at utbedring av grøfter hjelper. Ved å fjerne farlige fjellnabber og slette ut grøftene kan vi redusere antall personulykker. Vi trenger mellom 400 og 600 millioner kroner for å utbedre grøftene. Vi har totalt 5,6 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak. 41 prosent av personskadeulykkene skjer ved at biler kjører av veien og støter mot hindringer i grøfteregionen. Vi hadde 115 slike ulykker i fjor. Hvis vi reduserte antallet med 50, ville vi spare 100 millioner kroner som disse ulykkene statistisk ville koste, sier Svein Harald Søndenaa.