KRISTIANSAND: — Dette markerer starten for en kjempesatsing fra NSBs side på Sørlandsbanen, sier Harald Andersen i salgs- og markedsavdelingen til NSB Kristiansand til Fædrelandsvennen.For det begynner liksom litt smått og forsiktig, med to avganger i hver retning hver dag mellom Kristiansand og Oslo.- Men fra 9. januar 2000 er vi bokstavelig talt på skinnene for fullt, med krengetog på hele Sørlandsbanen, Oslo-Stavanger, sier Andersen.Da blir det avgang med krengetog om lag annenhver time, fra tidlig morgen til utpå kvelden.På etappen mellom Kristiansand og Oslo regner man med en reisetid på ca. fire timer. Mens Kristiansand-Stavanger kommer ned mot to og en halv. Etter hvert vil også reisetiden mellom Oslo og Kristiansand bli kortet inn - avhengig av hvor raskt Jernbaneverket får penger til utbedring av skinnegangene.- Men ut over i 2001 og 2002 forventer vi at reisetiden skal komme ned i tre timer og tre kvarter, sier Harald Andersen.NSB Signatur

Togene som de reisende kommer til å stifte bekjentskap med fra 1. november, representerer noe ganske annet enn det man har i dag. NSB Signatur er navnet dette blir markedsført under.- De nye togsettene får 210 sitteplasser - og vil få to nivåer - «Komfort» og «Komfort Pluss», der den sistnevnte motsvarer tidligere første klasse. Om lag en fjerdepart vil være «Komfort Pluss», med noe høyere servicenivå og jobbmuligheter under veis.Men det er ikke bare mot forretningsmarkedet det blir et standardløft. Det gjelder hele togsettet, og bl.a. vil barna få tilbud om en egen lekeavdeling. Og det blir opprettet en kaffebar om bord, med salg av enklere småretter, etc.Fly-konkurrent

Krengetogene begynner å gå fra Kristiansand retning Oslo klokka 05.30 om morgenen. Det er første avgang. Ankomst Oslo er ca. 0930.- Dette er et reisetilbud som vil framstå som et direkte alternativ til første morgenfly, og vi er veldig spent på hvordan dette vil slå an blant de reisende, spesielt i forretningsmarkedet, sier Harald Andersen, og viser til at NSB aldri tidligere har hatt et tilbud i så åpenbar konkurranse med fly.Siden Gardermoen åpnet har trafikken på Sørlandsbanen vært jevnt økende, både på ferie- og fritidsmarkedet, men ikke minst for forretningsreisende.- Statistikken for første halvår 1999 viser en trafikkvekst for Sørlandsbanen på i gjennomsnitt fire-fem prosent per måned, sier Harald Andersen. Det er man meget godt fornøyd med.En undersøkelse som ble gjennomført i midten av juni viste også at de reisende på Sørlandsbanen er godt fornøyd med Sørlandsbanen, både service og punktlighet.