KRISTIANSAND: — Det er en kontinuerlig diskusjon om fylkeskommunen. Da bruker jeg å si at det dreier seg om samfunnsutvikling. Og vi er opptatt av utviklingen i Vest-Agder og landsdelen for øvrig, sier konstituert fylkesrådmann i Vest-Agder, Torgeir Grosaas.Når det gjelder å styre et land, har vi Stortinget eller staten på nasjonalt nivå og 434 kommuner under kommunestyrets ledelse. Men de fleste av disse kommunene er små.- Godt over halvparten har under 5000 innbyggere. Og så er det en del oppgaver som er kommuneovergripende: samferdsel, kollektivtrafikk, kultur, næringsutvikling og verdiskaping, arealplanleggeing og folkehelse. Dette er oppgaver som må ha rotfeste på riksnivå, men den mer detaljerte utformingen lokalt trenger ikke å ligge der. Dette er samfunnsutvikling og det dreier seg om å velge eller å velge bort, sier Grosaas. Spørsmålet blir da om dette skal styres av lokale folkevalgte eller det statlige byråkrati.- Det er egentlig ikke spørsmål om å ha forvaltning på to eller tre nivåer, men om det skal være demokrati på to eller tre nivåer. Det har vært brukt mye energi på å avvikle fylkeskommunen, men det har vært brukt lite energi på å diskutere alternativet, sier Grosaas.Han mener å kunne slå fast at dersom fylkestingene blir avviklet, vil det statlige byråkratiet vokse.- Er det en utvikling som vi ønsker? spør han. - Men kan ikke de fylkeskommunale oppgavene overføres til kommunene?- De store kommunene som for eksempel Kristiansand er i stand til å overta mye av dette, men de andre kommunene i Agder er gjennomgående små. Så er det sagt at dette kan løses gjennom interkommuanlt samarbeid. All erfaring og forskning viser at det interkommunale samarbeidet fungerer så lenge det er consensus. Når man skal begynne å fatte vedtak i saker som det er uenighet om, blir det problemer. Så det blir for enkelt bare å henvise til det interkommunale samarbeidet, sier Grosaas. Han påpeker også at så lenge vi har et demokrati, er det full offentlighet og åpenhet rundt det. Etter at staten overtok sykehusene, har vi sett eksempel på det motsatte.- Er vi i ferd med å få et demokratisk underskudd?- Ja, det er helt åpenbart. Hvis fylkeskommunen på mellomnivå blir avviklet, vil den bli erstattet av andre stryringsformer som ikke er demokratisk styrt. Det er egentlig en feil ordbruk ute og går, fortsetter Grosaas. - Jeg hørte en sentral politiker som sa at han ville legge ned fylkeskommunen for å redusere demokratiet. Men det er egentlig demokratiet som avvikles mens byråkratiet bygges opp ved en slik løsning. Argumentasjonen for å avvikle fylkeskommunen blir da helt feil. Men hvis det er demokratiet man vil redusere, så er det logisk å legge ned fylkeskommunen og den lokale innflytelsen på disse feltene.- Er fylkeskommunen blitt ubetydelig etter at staten overtok sykehusene?- Det er klart at fylkeskommunene er blitt sterkt redusert i antall ansatte og i omsetning. Men fremdeles har Vest-Agder fylkeskommune som er en ganske liten fylkeskommune, en årlig omsetning på 1,5 milliarder kroner. Det er viktig for utviklingen i Vest-Agder hvordan de pengene blir brukt, understreker fylkesrådmannen. - Forsvinner ressurspersoner fra fylkeskommunen på grunn av dne usikkerheten som eksiterer rundt dette forvaltningsnivået?- Jeg er ganske overrasket over at vi beholder fagpersonellet. Når stillinger lyses ledig, er det god søkning. Det tror jeg har sammenheng med at det oppfattes som at vi har viktige og samfunnsgavnlige oppgaver å holde på med, sier Torgeir Grosaas.