LYNGDAL: — Vi har testet dette ut i noen dager. Så langt ser testresultatene meget bra ut. I løpet av to-tre år håper vi å kunne konkludere med at dette er noe vi ønsker å gå videre med og ta i bruk over store deler av landet hvor det i dag brukes vanlig salt, sier overingeniør Roar Støtterud i Vegdirektoratet.Prosjektet som de siste dagene er prøvd ut, hovedsakelig på riksvei 43 mellom Lyngdal og Snartemo, er ifølge Støtterud unikt i europeisk målestokk. Blandingen av kokende vann og salt er aldri tidligere blitt prøvd ut, noe sted.I om lag fire år er en blanding av kokende vann og sand i et 30-70-forhold blitt brukt på innlandsveiene over store deler av landet. Denne strømåten har gitt en slags sandpapireffekt, ettersom sanden har frosset ned i snø- og isdekket på veien, og ligget i opptil en uke.Dette har fungert så bra at veimyndighetene nå går enda et hakk lenger. Veiene tørker

— Kokende vann og salt vil gi rask effekt når det treffer veibanen. Det vil i tillegg til at isen smelter, også føre til at veiene raskere tørker opp, slik at man slipper å kjøre på grapsete vinterveier hvor saltskitten tærer kraftig på bilene. Dette er en enkel og genial måte å gjøre det på, mener Roar Støtterud.I dag brukes det, dersom det ikke er kaldere enn åtte minusgrader, kun salt på trafikkerte veier som E 39 og E 18 for å hindre glatte veier. Ved å blande med kokende vann oppnår man flere fordeler, ifølge Vegdirektoratet. Vil du lese mer? Se vår papirutgave.